Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strom_robert
Tjena.

(V70 99:a 2,5T)

Hur vet man vilken bromsslang (fram) man ska ha? Finns 2 olika att välja på, för 16 tum och för 15 tum fälgar. Vet i fan om man vågar gå på det på en sån pass gammal och importerad bil. Såg även att det var lite olika längd på dem, kanske är bäst att försöka mäta dem? Eller finns det nått annat att gå på för att urskilja vilken man har?
Användarvisningsbild
av ketto
Får du på 15" fälgar på bilen? Då ska du ha den korta, annars den längre! Fast den brukar ju endast vara R-modellerna som har den längre delen av bromslangarna pga större bromsskivor!
av strom_robert
Jaha det är så det ligger till. Jo jag har 16 tums sommardäck och 15 tums vinterdäck så 15 tum får jag på.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av ketto
jo, men sök på ditt regnummer så får du rätt!
av *pettson*
Egentligen är det inte så fruktansvärt svårt att ta en bit snöre, vrida ut hjulen åt ett håll på bilen, böja sej in eller lägga sej ned på något. Ta snöret och följa slangens längd. Mäta hur lång den uppmätta biten är och så välja den motsvarande slangen ur sortimentet. Man behöver inte få det på millimetern lika, det skiljer sådär ett antal centimeter mellan slangarna så det bör bli uppenbart vilken som är rätt eller fel.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Egentligen är det inte så fruktansvärt svårt att ta en bit snöre, vrida ut hjulen åt ett håll på bilen, böja sej in eller lägga sej ned på något. Ta snöret och följa slangens längd. Mäta hur lång den uppmätta biten är och så välja den motsvarande slangen ur sortimentet. Man behöver inte få det på millimetern lika, det skiljer sådär ett antal centimeter mellan slangarna så det bör bli uppenbart vilken som är rätt eller fel.
Nä inte ett dugg svårt men man ska komma på det knepet oxå. Kom du på det själv eller stod det i en handbok?

Edit: Ditt svar är ju precis vad ett forum är till för! Tips som INTE finns i böcker t ex.
av *pettson*
ÄRRet skrev:
*pettson* skrev:Egentligen är det inte så fruktansvärt svårt att ta en bit snöre, vrida ut hjulen åt ett håll på bilen, böja sej in eller lägga sej ned på något. Ta snöret och följa slangens längd. Mäta hur lång den uppmätta biten är och så välja den motsvarande slangen ur sortimentet. Man behöver inte få det på millimetern lika, det skiljer sådär ett antal centimeter mellan slangarna så det bör bli uppenbart vilken som är rätt eller fel.
Nä inte ett dugg svårt men man ska komma på det knepet oxå. Kom du på det själv eller stod det i en handbok?

Edit: Ditt svar är ju precis vad ett forum är till för! Tips som INTE finns i böcker t ex.
Hur kom man på det ja tyvärr hade jag inget forum jag kunde slå i då för att ta genvägar, några böcker föll mej inte in just då, men metoden har nog varit känd i drygt 200år, tipset finns i diverse böcker med, även i verkstadshandböcker.
Men jag ser det nog mer som lessamt att nån blir stolt och glad över när det kommer i ett forum. Det ska alla över 8år lösa själva.
Inget illa ment till någon för det. Ingen nämnd ingen glömd.
Det är nåt man inte ska behöva logga in i ett forum för att hitta svaret på helt enkelt.

Men måste jag tacka nån så.. Troligen får man tacka min mor som inspiration.
Det skedde i 2:a klass när jag fick en fråga om jag ihop med alla andra kunde mäta runt en rund trästav vill jag minnas. Tanken var nog att man skulle ta sin flexlinjal som allt och alla hade och vrida runt den bara. Tyvärr så var mina föräldrar inte klyftiga nog att skaffa mej en sån, utan gav mej en vanlig trälinjal, kanske var det för att jag var mittenbarnet i familjen eller för att dom ville plåga mej under skoltiden, jag vet inte.
Så en bit garn blev lösningen. Vrida runt den, markera, sträcka ut den igen och mäta hur lång den var. För så gjorde ju morsan med måttbandet när hon ville veta nåt. Då hade hon ioförsej måttet direkt synligt på bandet. Men tråden gjorde samma sak efter kontrollmätning av den med linjalen.

Intresse föder fantasi. Saknar man intresse så saknar man fantasi. Och det spelar ingen roll vilken situation vi pratar om i livet.
En stor anledning till varför det inte duger att inte veta vad man gör när man ska fixa nåt.
En anledning till varför en fotoguide alltid är sämre än kunskap i alla kategorier, trots ivrigt påhejande att man inte alls behöver ha kunskaper.
Men konstigt nog känns det som om det aldrig varit unikt min mammas intention att råka visa mej sånt för att mäta bromsslangar eller för att ta reda på hur mycket bromsrör jag behöver innan jag tillverkar röret.
Dom flesta jag kan komma på har använt den lösningen både nu och då i hemmet i åratal när lampor ska upp i rätt höjd istället för att hålla en 5 kilos armatur på olika höjder och ställen, tills frugan är nöjd, eller för att ta reda på hur långt nåt ska vara innan man klipper av det. Om inget annat har frugan eller morsan använt det när hon plockat fram måttbandet för att köpa nånting till sej eller dej eller andra. Hon har då mätt på olika ställen på kroppen för att jämföra med vad rekommendationstabellerna säger innan hon beställer nåt.
Så alla har ju egentligen mer eller mindre använt lösningen mer än en gång hemma utan mitt svar, och utan att ens söka lösningen på mätningen i ett forum.
Det är bara egenintresset som återigen oftast är så lågt att fantasin inte fungerar och därmed hittar man ingen lösning. :-)-)
av strom_robert
Jag var faktiskt under bilen och försökte mäta för att sedan kolla upp vilken det kunde vara. Dock var jag ändå osäker ??:-/

Meca har 2 slangar.
- en som är 336 mm och
- en som är 362 mm.

Skruvat har 3 slanga
- en är 355mm
- Den andra är som dom skriver det Längd (i mm): 345 och på samma slang Längd över allt [mm]: 363. alltså 2 mått på samma.
- samt en som är 335.

Mätte min till cirka 355 men den kan ju lika väl vara 363 beroende på vad som räknas med, jag mätte bara själva slangen (det andra är lite svårt eftersom det sitter i oket och bromsröret)

Man är väl helt rökt i huvudet :D Har bara ingen lust att beställa fel.

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]