Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
5W-50-olja och då främst Biltemas
det är viktigare å byta regelbundet än att ha värsting oljan, vid normal körning iaf
okq8´s olja är samma som biltemas bara förpackningen som ser olika ut..

mvh bengt
Användarvisningsbild
av MechaniX
Så länge som oljan uppfyller motortillverkarens krav är det skit samma var oljan är köpt, Castroldunken är säkert snyggare än Biltemas men det är väl ändå innehållet som ska ner i motorn.?

Själv kör jag med Swedols 5W-40 helsyntet i min, att dunken är trist gör inget :mrgreen:
av JAWA500
Har ni provat att såga isär olika oljefilter så ser ni skillnad på flödeshålen. Mitt tips blir därför, köp inte filter på biltema.

//Dennis
Användarvisningsbild
av volvo51
Det väsentliga är väl hur filtret renar oljan och där låg Biltemas bra till.
Det viktigaste är att byta ofta,om man inte gjör det passerar oljan orenad genom filtret oavsett vilket filter man har.
Jag har kört med Biltemas olja+filter till våra bilar i massor av år utan problem.
Användarvisningsbild
av thorell
Hej igen!

Efter mycket funderande och prisjämförelser så blir det nog Shell Helix Ultra. Jag får ett riktigt bra pris på Shellmacken här i stan, så det är inte så mycket mer att fundera på.

Samtidigt så har jag snarare blivit mer villrådig nu efter den här tråden (samt en jävla massa googlande och pratande med motorkunniga personer).

Hursomhelst, jag har fått idén att passa på att byta växellådsolja när jag ändå håller på. Bilen har trots allt gått 12000 mil och det kan väl aldrig skada att byta ut även denna, eller? Dessutom är backen lite bökig att få ibland, främst när bilen är kall, och ibland så är det trögt att växla ner från femman till fyran. Kan detta på något sätt avhjälpas med oljebyte, eller lider även M56:an av bussningsproblemet som är så vanligt på tidiga X40:s med svagare motorer?

Och vad gäller oljemärke: håller forat samma linje som gällande motoroljan: så länge oljan motsvarar eller överträffar klassningen som krävs i instruktionsboken så spelar märke/pris ingen roll?
Användarvisningsbild
av MechaniX
thorell skrev: Och vad gäller oljemärke: håller forat samma linje som gällande motoroljan: så länge oljan motsvarar eller överträffar klassningen som krävs i instruktionsboken så spelar märke/pris ingen roll?
Klassningen är det enda som man behöver bry sig om, det är ju den som säger vad du häller i..
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Är inte 5W-50 för tjock för en 2.0t ? Har ju sålt min nu så jag har inte manualen, men jag har för mig att 40 var max varmviskositet. Jag skulle köra på
Biltema helsyntet 5W-40, eller Shell om du hittar billigt på ICA.
Användarvisningsbild
av MartinS
Klassningen anger att oljan motsvarar minimikraven för att uppfylla kraven för en specifik klassning, t.ex. A3/b3. Sen kan ju olja från vissa tillverkare vara oändligt mycket bättre än minimikraven. Bara för olika oljor har samma klassnng betyder det inte att de är likadana.

/Martin
av baztubox
jag köper 20 L dunkar från swedol med företgaets rabatt.

Den är inte dyr heller utan rabatt.

MOTOROLJA Q8 FORMULA EXCEL SAE 5W-40
Syntetisk motorolja för bensin- och dieselmotorer. Ger en lättare start vintertid samt bidrar till bättre bränsleekonomi. Testad och godkänd av ledande biltillverkare. Avsedd för året-runt-bruk från ca -40° C och uppåt. Fullt blandbar med andra motoroljor. Specifikation: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4, Mercedes 229.3, VW 502.00/ 505.00/ 505.01, GM-LL-B-025, Renault RN 0700, RN 0710, PSA B71 2296.
Art.nr Volym Pris
OF-619307 20 liter 1013,00 st
OF-6193071 1 fat 10108,80 st
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]