Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulrikanen
Hej. Jag har en S80 från 99. sexan utan turbo. Ibland, bara ibland, när jag kör så kan det tändas ett par varningslampor. SRS/Airbag, ABS och Larmlampan. Samtidigt slutar alla instrument utom utetermometern att fungera. Motorn fungerar fortfarande men backspärren fungerar inte. Stänger jag då av motorn och försöker starta om den så lyser alla varningslampor och ibland går motorn igång, ibland inte. På Volvo trodde de att det var strömställaren för ljuset som de också bytte. Den reparationen höll en kvart. Samma fel igen. Då talades det om spjällhus, ABSgivare VF, styrenhet och ett par saker till. En annan gång uppstod felet i samband med att jag drog åt handbromsen. Att alla system skulle slås ut samtidigt verkar ju konstigt. Någon som har någon ide om vad som är galet?

Christer Sandberg
VOlvo S80-99
av b0c0499
ulrikanen skrev:Hej. Jag har en S80 från 99. sexan utan turbo. Ibland, bara ibland, när jag kör så kan det tändas ett par varningslampor. SRS/Airbag, ABS och Larmlampan. Samtidigt slutar alla instrument utom utetermometern att fungera. Motorn fungerar fortfarande men backspärren fungerar inte. Stänger jag då av motorn och försöker starta om den så lyser alla varningslampor och ibland går motorn igång, ibland inte. På Volvo trodde de att det var strömställaren för ljuset som de också bytte. Den reparationen höll en kvart. Samma fel igen. Då talades det om spjällhus, ABSgivare VF, styrenhet och ett par saker till. En annan gång uppstod felet i samband med att jag drog åt handbromsen. Att alla system skulle slås ut samtidigt verkar ju konstigt. Någon som har någon ide om vad som är galet?

Christer Sandberg
VOlvo S80-99

Hej.

Jag hade tidigare en S80 - 99 med sug.sexa.
Jag hade nästan samma fel.
Det är så att det går en Datalänk ( CAN ) genom alla styrenheterna ( ett tjugotal )
Bland dom första styrenheterna i kedjan ligger ABS-styrenheten, den sitter bakom luftfiltret i motorutrymmet.
Om CAN-länken får avbrott där så får alla styrenheter som ligger efter den i kedjan problem.
Det var vad jag hade, en massa olika fellampor , bl.a. ABS-fel.
Detta går att fixa, men det är knöligt, man får skruva ur elektroniken till ABS-styrenheten, den sitter med 4 st. 5-mm skruvar underifrån, när du fått loss den så sitter ABS-ventil-paketet kvar i bilen.
Sedan får du såga isär plasthuset som du nu har löst i handen, för att komma åt att löda om kontaktdonet som sitter på kretskortet inne i styrenheten.
Det är lite pilligt men det går, jag har själv gjort det.

mvh björn k.

PS. får bara hoppas att det är samma fel som jag hade, så du inte gör allt i onödan, kanske finns det en beg. ABS-styrenheter på JB bilskrot i Jönköping.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]