Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
samma här, de enda Jag gjorde var att ansluta den en gång å sen kopplar den upp mot bilen så fort Jag öppnar dörren mer eller mindre. De har funkat me både sambons 4a å min 4a å 3GS. Kanske bara glömt att trycka på "phone" på bilen så att de syns mer än blåtandsikonen att mobilen är inkopplad?
av quasar
Jag har nu låtit uppgradera färddatorn, men problemet kvarstår.

Är jag ute ur bilen, säg, mer än en timme - måste jag stänga av och sedan på BT:n i iphonen, innan jag får ansluta manuellt via färddatorn.

Jag blir vansinnig - i synnerhet som en kollega har en exakt likadan bil och exakt likadan telefon (svensk mjukvara undantaget, jag har engelsk) utan att ha samma problem.

Man sätter telefonen i hållaren, drar iväg, bara för att upptäcka att den inte synkar. Börjar mecka med anslutningen under färd, med onödig risk som följd, innan skiten funkar som det ska.

Svar till flera förslag (tack för dessa) ovan:

1. Du synkar bil och telefon en gång.
2. Du kör bilen med full BT-funktionalitet.
3. Du stannar, stänger av motorn, går ur bilen en KORTARE stund.
4. Du återvänder och kör iväg - BT:n återkopplar automatiskt.
5. Du stannar, stänger av motorn, går ur bilen en LÄNGRE stund.
4. Du återvänder - ingen automatisk återkoppling av BT:n.

ALLTSÅ: Problemet kan inte vara relaterat till vilken meny du har igång i färddatorn, etc. Det är tidsintervallet som skapar problemet.

Vad är det som ändras när iPhone och XC70 är på olika håll lite längre tid?
av quasar
Sådär. Nu har jag:

1. Bytt namn på iPhånen, raderat XC70:n ur BT-synken, stängt av BT:n.
2. Raderat telefonen ur listan i XC70:s färddator.
3. Försatt telefonen i synligt BT-läge.
4. Letat upp telefonen - enligt rekommendationer ovan - från XC70:n och parat den igen.

Nu får den stå över natten - så ser vi imorgon om det funkar.

Är det en kompatibilitetsdefekt, så sitter den i så fall i XC70:n - att den inte är kompatibel t.ex. med tecknet [ ' ] som hamnar i slutet av telefonens namn (ex. Volvosson's iPhone) . Det skulle förklara varför min kollegas telefon med Svenskt iOS funkar och inte min. En sak värd att notera är att trots att jag raderar/unpair:ar telefonen ur bilens färddator så letar den under autosynken, och vad flashar förbi lik förbannat om inte det gamla telefonnamnet (innan jag parat den med det nya namnet). Skumt, Volvo.

Återkommer när jag sett resultatet av detta.
av quasar
AAARRRRGHH!

Efter att ha Un-Pairat och Pairat iphone 4 och XC70 funkar det problemfritt. Nytt namn som förslogs på Apples forum - utan icke-svenska tecken.

Första gången - oavsett hur lång tid jag varit ute ur bilen (hela natten) - funkar det.

Sedan tillbaka till samma problem igen (ute ur bilen femton minuter).

Vad är det som gör att den inte hittar telefonen första (efter en hel natt utanför bilen), men inte andra, tredje, fjärde gången???

När telefonen första gången hittas är den till och med i sleep-läge.

När den sedan INTE kan hittas kan den vara i alltifrån sleep-läge till påslagen med BT-menyn igång.
av corzair
när den inte "hittar" måste du börja om helt från början då med lösenkoden och hela den biten eller räcker det med att bara trycka anslut eller vad det nu står?
Jag kör med två telefoner till min bil, en HTC och en Iphone 4, använder dom växlande hela tiden
(ok-byt enhet-välj telefon) och det funkar kanon, har varit tvungen att starta om bt på htcn en gång annars funkar det fint.
Dock när jag kommer ut på morgonen så ansluter den inte automatisk varje gång, tror det beror på att den blir lite förvirrad av mitt bytande, men då är det bara trycka på ok för anslut telefon och så funkar det kanon igen.

Har du testat att uppgradera din äppel telefon?
av quasar
corzair skrev:när den inte "hittar" måste du börja om helt från början då med lösenkoden och hela den biten eller räcker det med att bara trycka anslut eller vad det nu står?
Jag kör med två telefoner till min bil, en HTC och en Iphone 4, använder dom växlande hela tiden
(ok-byt enhet-välj telefon) och det funkar kanon, har varit tvungen att starta om bt på htcn en gång annars funkar det fint.
Dock när jag kommer ut på morgonen så ansluter den inte automatisk varje gång, tror det beror på att den blir lite förvirrad av mitt bytande, men då är det bara trycka på ok för anslut telefon och så funkar det kanon igen.

Har du testat att uppgradera din äppel telefon?

Ja, den är uppgraderad.

Autoconnect funkar inte.

Det spelar igen roll om jag använder manuell anslutning (via menyn).

Jag måste starta om BT i telefonen varje gång jag sätter mig i bilen.
av pumpnasare
Hej
Det måste vara Iphone som felar,jag har en Iphone 4 och Ericsson BT i örat pga jag alltid prata mobilt i jobbet.
Sitter jag i bilen är det bara att svara i den enhet som är lämpligats örat eller bilen och kliver jag ur tar örat över utan krångel.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]