Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
andreas_lofgren skrev:I den här videon ser man att den klarar långt mycket mer än vad 99% av användarna kommer utsätta den för:
Såg den här videon för ett tag sedan och undrade om det var en standard XC eller om de hade gjort något med den. Jag är inte så bra på franska så jag kan inte läsa vad de skriver. Kan det vara en standard XC?
Cool är den i alla fall!
av Lövet
Det står i kommentarerna att den är original med original däck. Filmen kommer från ett test i en fransk 4x4 tidning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där med rullarna på rampen hade en XC70 klarat, är jag ganska säker på, men kanske inte om man bara håller lite lätt konstant gas. Det vill till att dra på ordentligt för att man ska få tillräckligt moment på ett enda hjul, om det är det enda som har vettigt grepp. Dessutom kan det hända att man måste koppla ur DSTC, för att inte antispinn ska hindra pådraget.

Ska bli intressant att se hur det går på parkeringsåkrarna till vårens orienteringstävlingar. Så inihellvitta blött som det är nu, i skogen och på åkrarna, var det länge sedan jag har sett. Inte verkar det bli någon tjäle som bär heller.

Ett utdrag från testet fanns i deras arkiv. Bilen gick på Pirelli Scorpion, ett likadant sommardäck som ligger på min bil. Det är märkt M+S, så det är lite mer terrängtänkt än ett normalt fortåkardäck, men det har inte snöflingan på berget, så det är inget vinterdäck.
De har för övrigt varit ute i samma lerhål med en XC90 också.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Det där med rullarna på rampen hade en XC70 klarat, är jag ganska säker på, men kanske inte om man bara håller lite lätt konstant gas. Det vill till att dra på ordentligt för att man ska få tillräckligt moment på ett enda hjul, om det är det enda som har vettigt grepp. Dessutom kan det hända att man måste koppla ur DSTC, för att inte antispinn ska hindra pådraget.

Ska bli intressant att se hur det går på parkeringsåkrarna till vårens orienteringstävlingar. Så inihellvitta blött som det är nu, i skogen och på åkrarna, var det länge sedan jag har sett. Inte verkar det bli någon tjäle som bär heller.

Ett utdrag från testet fanns i deras arkiv. Bilen gick på Pirelli Scorpion, ett likadant sommardäck som ligger på min bil. Det är märkt M+S, så det är lite mer terrängtänkt än ett normalt fortåkardäck, men det har inte snöflingan på berget, så det är inget vinterdäck.
De har för övrigt varit ute i samma lerhål med en XC90 också.

Ja ok, misstänkte nästan det med rullarna.

Parkeringsåkrarna lär väl vara precis rätt miljö för just xc70!
Användarvisningsbild
av apersson850
Javisst är de det. Det är ju en miljö där vilken bil som helst kunde komma fram, i vanliga fall, så det finns inga stenar eller stubbar att ha sönder något på. Det är bara dålig friktion som är problemet.
av ChristerN
Med AWD för första gången har jag för första gången i mitt liv sett fram mot halka :o
Idag var jag ute och hittade en fin fläck på en äng på 10x10 m som såg ut som blankis. Körde ut där för att se hur bilen skulle reagera. Rullade sakta ut på isfläcken och stannade. Nu skulle den visa vad den gick för...
I med växeln och sakta upp med kopplingen ... och bilen bara åkte iväg. Jag märkte ingenting ovanligt. Som vanlig asfalt!
Vände om och stannade på samma ställe. I med växeln igen, nu med lite mer gas och upp med kopplingen. Och samma sak igen - den bara drog iväg. Riktigt juste.
Jag hade väntat mig att det skulle slamra, som när ABSen går i eller så, men inget alls. Det bara rullade igång.
Nu har jag ett problem. Utan snö, och utan slingriga kladdiga vägar i närheten, hur ska jag hitta nya utmaningar för AWDn?
Nä, det blir nog att vänta på ett rejält snöfall och sen snabbt ut innan plogbilen kommer :lol:
av Dartanjang
För ett par veckor sen drog jag upp en Jeep Grand Cherokee ur ett ganska djupt dike i Funäsdalen. Men det tog tre drag, för han kunde inte låta bli att försöka gasa själv. Med följden att han kasade tillbaka ner i diket när fästet i sidled försvann när han började spinna. Efter att jag sa åt honom att lägga i friläge och bara åka med så kröp han upp så fint ur diket. Volvon bara drog lugnt och spinnlöst i två dm nysnö.

Han gick sen runt Volvon och var lite brydd och var tvungen att konstatera att de drar bra de där.

Har tyvärr inga bilder eller filmer på episoden. 8)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag var ute och kollade om markägaren hade hunnit röja på skogsvägarna där jag brukar springa mina träningsrundor. Skogsvägar som är rätt smala och krokiga, och med mycket vatten på just nu. Det är ju kopiöst blött i terrängen här nu.
På en del ställen hade det runnit vatten i ena hjulspåret, i backarna. Men det var inte tillräckligt svårt, det heller. Startade jag lugnt gick inte eldiffarna in ens.
Sen fanns det en del rätt djupa vattenpölar, fulla med is. Men när bilen brakat igenom och stod nedsjunken bland isbitarna var det bara att starta igen. Inget konstigt det heller.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 25
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]