Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkte för några veckor sedan hur jag kände vibrationer i ca 20 - 40km/h och då jag bromsade så vibrerade det ännu mer. Köpte nya bromsskivor och bytte dem igår. Vibrationerna vid inbromsning är helt borta med vibrationerna i olika farter är kvar. försvinner i ca 50 km/h och återkommer högfrekvent i 100 - 110km/h?? Vidare smörjde jag låskolvarna i bromsoken.

Har nyligen bytt spindelleder och då jag bytte skivorna så bände jag lite i länkarmarna och tittade på bussningarna, de rörde på sig "jämnbra" på båda sidor. Sviktade och var hela och rena. Ska de kanske vara hårdare, att det är länkarmarna som måste bytas, att bromsskivans skevhet har gjort att bussningarna har gått sönder? Har haft bilen i snart fem år och aldrig bytt länkarmarna? Bilen går rakt och fint och drar inte åt något håll vid inbromsning.

Dave
asfalt skrev:Hej Dave! 2 ganska simpla förslag som du redan säkert kollan, skit, snö eller lera invändigt på fälgarna eller något däck som blivit slitet och "bubbligt"? : ) / Dan
Hm det har jag inte kollat alls faktiskt. Det har ju inte riktigt varit vinter "på riktigt". Får åka och få däcken ballanserade och kollade. Just framdäcken är nya vinterdäck sedan förra året, men allt är ju möjligt! Kan inte vara för dyrt att få dem balanserade. Tack för tipsen!
För att summera tråden så lämnade jag in bilen på däckfirma för kontroll av däck och hjulinställning. Då visade det sig att båda bakhjulen hade "bulor" på sig som orsakade problemen! Underbart! Bytte däck o bilen rullar som en Gud igen. Tre år gamla däck gick sönder samtidigt. Vad är oddsen? Eller så har min fru hoppat med bilen ;)
dave skrev:För att summera tråden så lämnade jag in bilen på däckfirma för kontroll av däck och hjulinställning. Då visade det sig att båda bakhjulen hade "bulor" på sig som orsakade problemen! Underbart! Bytte däck o bilen rullar som en Gud igen. Tre år gamla däck gick sönder samtidigt. Vad är oddsen? Eller så har min fru hoppat med bilen ;)
Nyfiken bara . Vad var det för däck?
Tror nog frugan var ute o körde offroad i skolgen. :-)
Skönt att det löst sig nu
Nokia hakappelita eller hur de stavas?! Blev kumo däck istället, sitter på en del nya däck idag. De hade inga svenska eller finska hemma. Annars köper jag gärna svenskt eller nordiskt!

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]