Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDeere
Hallå hallå tänkte kolla om det är någon som har bytt turbo på en XC70 årsm 98 non gång ? Kan tänka mig att det är krångligt men skulle uppskatta om någon som har gjort det skulle kunna ge mig en liten förklaring på hur jag ska gå till väga ? Mvh :)
Användarvisningsbild
av Nexus
synd du hette john deeere så den ända hjälpen jag tänker bidraga med är att det står hyffsat bra beskrivet i haynes gör det själv boken hur man byter Turbo :wink:
av JDeere
Nae nu ska du inte va sån tycker ja serru ;) hehe
Ja det är sant den boken har jag fan inte äns tänkt på :)
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Varför finns forumet om man bara kan kolla i Haynes? Har själv boken men många tips och trix finns INTE i boken. Är inte forumet till för att hjälpa varandra? Har jag fel? Undrar pga ditt svar till JDeere.
av *pettson*
Om det nu är så att man på fullaste allvar vill skaffa sej en verkstadshandbok över bilen, vilket gud förbjude naturligtvis JAG tycker man bör göra, för att kunna hänga med när man försöker lösa ett problem. Så måste man INTE skaffa just haynesboken, det går att söka andra böcker alldeles själv. Det finns minst två andra böcker som går utmärkt att använda varav den ena är hur pedagogisk som helst på enkel svenska. Inte nåt översatt och inte några taskiga foton. Böckerna är inte svåra att få tag i heller, men dom går ju inte att ladda ned gratis och går inte att handla för 30spänn därmed går den emot mångas vilja och kommer aldrig att handlas oavsett.
Dom som är hågade och vill ha bra material för ett enklare ägande skaffar en bok som en bra investering, även om den kostar 300spänn. För min del så skulle jag rekommendera den här http://lafri.se/product.asp?product=7981 till en nybörjare för 850. Innehåller dessutom bra elscheman, separata för varje modell och bra förteckningar över insprutningssystemen med mera. En mycket bra grundbok. Här är en för 70 serien, det finns ingen bra svensk bok till den. http://lafri.se/product.asp?product=7976

Ja man ska kunna fråga i forumet men ALDRIG glömma att det är DITT problem du tagit med dej in i forumet, och du ska delta i problemlösningen efter bästa förmåga. För att få den förmågan stärkt och kunna delta i din hjälp till självhjälp bör du ha en handbok om du inte är välbekant med allt det gäller. Det handlar om eget engagemang.
Har man inget eget engagemang, varför ska då andra ägna sin fritid åt att lösa dina problem?
Då är det bättre att lämna in bilen och få den lagad.
Användarvisningsbild
av Nexus
ÄRRet skrev:Varför finns forumet om man bara kan kolla i Haynes? Har själv boken men många tips och trix finns INTE i boken. Är inte forumet till för att hjälpa varandra? Har jag fel? Undrar pga ditt svar till JDeere.
Jag gav det tipset för jag har inte bytt turbo men har sett i boken att de nämner lite om turbo byte. Det var inte för vara dryg utan för ge ett råd på vägen om ingen annan svarar!
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Ja man ska kunna fråga i forumet men ALDRIG glömma att det är DITT problem du tagit med dej in i forumet, och du ska delta i problemlösningen efter bästa förmåga. För att få den förmågan stärkt och kunna delta i din hjälp till självhjälp bör du ha en handbok om du inte är välbekant med allt det gäller. Det handlar om eget engagemang.
Har man inget eget engagemang, varför ska då andra ägna sin fritid åt att lösa dina problem?
Då är det bättre att lämna in bilen och få den lagad.
Din åsikt. Kan mycket väl finnas folk som vill lösa problem utan egen vinning. Kanske tycker det är kul? Alla har inte ditt synsätt...

Ber om ursäkt för att varken mitt eller gubben p´s svar inte hjälper dig att byta turbo...
Användarvisningsbild
av Nexus
så avanserat är det inte. Du får lossa främrerörets anslutning 3 skruv sen lite slangar och oljerör och lossa själva agregatet som sitter med 4 skruvar. Kan du bara skruva lite så fixar du det :D

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]