Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tony77
Hej,

Jag har köpt en Volvo S60 (2007) som är byggd 2006-08. Den har HU-650 stereo som saknar AUX ingång eller även MP3 CD skivor uppspelning.

Därför undrar jag vilka "lätta" möjligheter utan att ingripa i den elektroniska systemet i bilen eller ändra något överhuvudtaget som finns tillgängliga för min bil?

Vad jag vill gärna ha är nån/några av följande:

1. Behålla samma original stereo
2. Få en AUX anslutning som går att styra via original ratt knapparna och stereon.
3. Om AUX anslutning är problematiskt, vilka andra möjligheter finns det?
4. Om det går att ansluta flera olika saker såsom SD kort, USB minne o.s.v så vore det toppen.

Hoppas någon kan svara mig och som sagt behöver ha en lösning som är riskfri för bilens system samt ger mig den önskvärda anslutningsmöjligheterna.

Tack!
Alltså... att via rattknapparna styra något som är inkopplat till en AUX-ingång är omöjligt av den simpla anledning att AUX är en ljudingång. Du får inte ut någon signal den vägen. För att kunna använda rattknapparna krävs det någon form av kommunikation mellan bilens system och den enhet som du stoppar in din musik i, till exempel ett USB- minne eller en iPod. Det finns massvis med mer eller mindre bra lösningsr att tillgå men de flesta inbegriper stt man montrar någon form av mackapär till stereon.

Jag har en mackapär från GROM Audio som ger mig AUX-ingång samt iPodinterfsce. AUX-ingången gör att jag kan koppla i vad som helst som kan få ut ljudet via en 3,5 millimeters teleplugg eller adapter som ger denna plugg, till exempel hörlursutgången på valfri mp3-spelare, min metalldetektor eller en hel elektronmusikstudio. Gemensamt är att jag inte kan styra något mer än volymen från rattknapparna eller några andra knappar på stereon. Däremot så kan jag styra min iPod om jag kopplar in den via iPodinterfscet. Då kommunicerar stereon och iPoden med varandra. GROM har lite olika boxar peroende på vad man vill koppla in, de har till exempel en med både AUX och USB.

Sedan finns det enklare mojänger som bara ger en AUX-ingång men då måste du styra musikuppspelningen från din musikspelare. Volymen kan du dock alltid styra från ratten.

Hoppas detta rättsde ut några av dina frågetecken :D

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]