...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag får inte följande olycka ur huvudet:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8226 ... ontalkrock

Hel familj på fem personer utraderad. Så tragiskt att man slår tanken ifrån sig. Vilken syn mötte räddningspersonalen? Ännu värre blir det när man ser vad det är för liten bil de packat in sig i.

Bild

Hur ofta ser man det inte landsvägarna! Om det är någon femsitsig bil som där det sitter fem personer i, så är det väldigt ofta en liten bil. Ofta ett kompisgäng som samåker för att spara pengar och vara flexibla, mer sällan en familj som i detta fall. Man undrar nästan om det är en billös familj som hyrt en bil och valt den billigaste de kunde hitta.
av llesrof
Ja, vad är det för bil? Skulle, om man är lite cynisk, kunna passa i tråden "Gissa bilen". En modern småbil är i många fall säkrare än en gammal stor bil. Och frontar man med en lastbil spelar det inte så stor roll om man sitter i en liten eller större bil, man är tvåa likt förbannat. Det ÄR skillnad på småbilar och småbilar även om många inte vill tro det. Många lever kvar i myten om att en äldre stor bil alltid är säkrare än en modern liten bil. speciellt om man kör en gammal Volvo. Det är sådan där "kunskap" som verkar gå i arv från far till son. Jag får för mig att bilen på bilden är någon liten koreansk skitbil, och de tillhör kanske inte de säkraste i klassen.
av Lövet
Jag tycker mig ana första generationens Skoda Felicia baserat på det vänstra bakljuset.
av llesrof
Jo, det kan nog vara en Felicia. Fast det är ju ingen småbil direkt. Skulle nog placera den i Golf-klassen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Istället för att döma några om varför de kört en liten bil räcker det väl att konstatera att de tyvärr inte höll tillräckligt låg hastighet för att kunna undvika kollosionen?
av llesrof
I det väglaget som verkade råd behöver man ingen högre fart för att kana hit och dit. Men visst, kör man i 30 på motorväg och ändå kanar så kör man ju för fort i förhållande till väglaget. Det gör man ju alltid om man råkar ut för en halkolycka, oavsett hastighet. Det var en ytterst tragisk och onödig olycka i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Visst är det tråkigt att folk ska behöva omkomma på våra vägar och speciellt E20 som är ett sorgligt kapitel.
Kanske berodde det på dåliga däck, ovana att köra i isiga förhållanden, bristande koncentration och för hög hastighet eller en kombination av flera faktorer, vi vet ju egentligen inte.
Klart är att det är en av de farligaste sträckorna på E20 med breda fina vägar utan räcke och där ingen håller hastigheten, speciellt på fina sommardagar.
Användarvisningsbild
av Funk
Problemen är flera, men så länge man blandar lätt och tung trafik på tungt trafikerade vägar så borde dom väl i alla fall ha mitträcken... troligen hade väl även en rejäl sladd in i mitträcket slutat betydligt bättre än detta.

/Thomas

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]