Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Arne skrev:Går kamremmen på en B21 A, B23A, B200A eller B230A så händer inget med motorn, det är bara att byta kamrem och fortsätta att köra.
aha.. hur kan det vara så.. jag är tämligen säker på att går kamrämmen så pajjar motorn. det är så med andra bilder med... man har väll 5 % chans att om motorn dör på en gång så klarar sig motorn. Mormor hade en 340 där kamrämmen gick. å motorn gick sönder.. Men det kanske sitter en annan motor i den
Användarvisningsbild
av lilleman
det stämmer det arne skrev det stämmer också att motorn pajar på 340 om remmen går av den motorn har lite mindre toleranser ventilerna slår i kolvarna på dem mvh.roger :D
av Jimpiz
lilleman skrev:det stämmer det arne skrev det stämmer också att motorn pajar på 340 om remmen går av den motorn har lite mindre toleranser ventilerna slår i kolvarna på dem mvh.roger :D
'
okej.. så om en kamremm går av på en 244 då, som har B21/B23.. hur märker man det.. om inte motorn går sönder av det
Användarvisningsbild
av Hasse63
För det första så startar inte motorn. Öppna oljepåfyllningslocket och titta ner på kammen medan man vriden motorn runt med hjälp av ett spärrskaft och hylsa på vevaxel. Står kammen stilla medan man vriden spärrskaftet så är kamremmen av.

Tidiga b21:or (75) har jag för mig att ventilena också tar i kolvarna :roll:
av Rollon
Jimpiz skrev:Hej är ny på detta forum. men behöver hjälp med två saker. felen är inte alvarliga.. bara att jag vill veta det är så

1. När motorn är varm vill den inte starta utan att man ger gas.. halvt eller fullt. Det spelar ingen roll. Bara att man ger gas. Det går utan gaspådrag. men det tar ca 8 sekunder innan den startar då, när den väl startar då, går den inte på alla cylindrar, så då måste man ge gas i slutet endå för att alla cylindrar ska vakna.

2. Om motorn går på tomgång, och man ex trycker full gas, så händer inget.. det tar ca 2 sekunder innan motorn börjar varva. lite fördröjning i maskineriet

det är en Volvo 244GL 1982, tror det är en B21
VOLVO 244-8103-281 står det i bilregistret
hej

en kompis hade precis samma problem och då hade choke spjället kärvat så kolla det om du inte redan fåt fart på den
av Jimpiz
Rollon skrev:
Jimpiz skrev:Hej är ny på detta forum. men behöver hjälp med två saker. felen är inte alvarliga.. bara att jag vill veta det är så

1. När motorn är varm vill den inte starta utan att man ger gas.. halvt eller fullt. Det spelar ingen roll. Bara att man ger gas. Det går utan gaspådrag. men det tar ca 8 sekunder innan den startar då, när den väl startar då, går den inte på alla cylindrar, så då måste man ge gas i slutet endå för att alla cylindrar ska vakna.

2. Om motorn går på tomgång, och man ex trycker full gas, så händer inget.. det tar ca 2 sekunder innan motorn börjar varva. lite fördröjning i maskineriet

det är en Volvo 244GL 1982, tror det är en B21
VOLVO 244-8103-281 står det i bilregistret
hej

en kompis hade precis samma problem och då hade choke spjället kärvat så kolla det om du inte redan fåt fart på den
det är en 340 som används nu.. billigare i drift å försökring.. sen är den inte lika stor heller :P

det var inte choken, utan den var snålställd eller vad det kallas

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]