- sön 08 jan 2012, 21:53
#605275
Hej,
Vi har haft startproblem med vår volvo s40 -96 nu när det har börjat blivit kallt. Först trodde jag att det var batteriet som hade tappat kapacitet då det frös förra vintern.
Vi köpte ett nytt batteri i går och satte in och under dagen har den fungerat hur fint som helst. Under kvällen har den stått stilla medan det började bli kallare och när vi skulle åka igen så startade den inte. Jag mätte då batteriet och det höll 12.4V, jag tyckte det var lite konstigt men tänkte att det kanske inte hade kapacitet nog att kallstarta motorn. Vi kopplade ihop den med en annan bil för att ge den starthjälp. Startmotorn orkade knappt runt ett eller två varv innan den stannade. Efter ett par försök höll jag inne tändningsläge tre ett par sekunder och lät startmotorn trögt gå runt. Efter kanske 20s eller liknande började det ryka ur motorrummet och lukta bränt (typ el bränt).
Två frågor:
1. Vad tror ni kan ha varit fel på bilen? Uppenbarligen var det inte batteriet. Kan det ha varit startmotorn som inte orkade när det var kallt eller nått annat i motorn som gjorde det för trögt för startmotorn
2. Vad tror ni är fel nu? Startmotorn som har brunnit? I sådana fall vart sitter startmotorn? På min förra nissan satt den tajt som sjutton att byta, hur illa sitter den till?
Lite småpanik får man ju när det börjar ryka ur motorrummet. Nu står den parkerad och jag vågar inte riktigt försöka starta den igen fören jag vet mer.
Tack på förhand,
/Daniel
Vi har haft startproblem med vår volvo s40 -96 nu när det har börjat blivit kallt. Först trodde jag att det var batteriet som hade tappat kapacitet då det frös förra vintern.
Vi köpte ett nytt batteri i går och satte in och under dagen har den fungerat hur fint som helst. Under kvällen har den stått stilla medan det började bli kallare och när vi skulle åka igen så startade den inte. Jag mätte då batteriet och det höll 12.4V, jag tyckte det var lite konstigt men tänkte att det kanske inte hade kapacitet nog att kallstarta motorn. Vi kopplade ihop den med en annan bil för att ge den starthjälp. Startmotorn orkade knappt runt ett eller två varv innan den stannade. Efter ett par försök höll jag inne tändningsläge tre ett par sekunder och lät startmotorn trögt gå runt. Efter kanske 20s eller liknande började det ryka ur motorrummet och lukta bränt (typ el bränt).
Två frågor:
1. Vad tror ni kan ha varit fel på bilen? Uppenbarligen var det inte batteriet. Kan det ha varit startmotorn som inte orkade när det var kallt eller nått annat i motorn som gjorde det för trögt för startmotorn
2. Vad tror ni är fel nu? Startmotorn som har brunnit? I sådana fall vart sitter startmotorn? På min förra nissan satt den tajt som sjutton att byta, hur illa sitter den till?
Lite småpanik får man ju när det börjar ryka ur motorrummet. Nu står den parkerad och jag vågar inte riktigt försöka starta den igen fören jag vet mer.
Tack på förhand,
/Daniel