Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Vadå omtypning? motorn är ju exakt samma B8444S sen att det ev sitter en motormatta från en s80 på den spelar ju ingen roll du tar ju o flyttar över allt i elväg från din gamla!!
Antar att du bor på fel sida landet annars hade jag gjort jobbet för en bråkdel av det dom begär av dig!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag lider med dig... fruktansvärt. 800 ynka mil över gränsen. Finns det verkligen inget hopp om någon hjälp speciellt med tanke på att bilen är fullservad på märkesverkstad och allting.
Användarvisningsbild
av Vojje
Volvia har väl 10k mil eller 15k mil som gränser gällande maskinskadeförsäkring. Vad kommer 12k mil ifrån?
av freezingalaskan
Nu är det möjligt att jag har helt fel, men här borta i USA så har ett ganska stort nummer av äldre V8 motorer (före 2006) rasat pga någon balansaxel some sitter på motorn. Det läcker tydligen in vatten vid motortvättar och denna axel rostar och orsakar ofta motorras. De allra flesta fall i USA har Volvo verkat tagit detta på "goodwill" och reparerat. Summor jag har hört talas om här är på runda $15,000 i värsta fall. Är detta fel känt i Sverige? Det kan ju gissningsvis vara så att relativt få V8or hamnat i Sverige, och därför så kan det vara ett ganska okänt fel. I USA så kryllar det jämförelsevis med V8or.

Så, om det är kedjan som brustit, eller om det möjligtvis kan ha att göra med denna balansaxel kanske kan hjälpa dig att veta säkert när du kommunicerar med Volvo.
Besök gärna http://forums.swedespeed.com/showthread ... ure-thread för att se mera om just det felet. Beklagar verkligen din situation.

freezingalaskan
av Besviken
Det var intresant information om balans axeln. För det har dom inte påtalat för mig, utan säger kallt att motorn går inte runt och felet är troligen kamkedjan. Känner att det är luddig information från Volvo verkstaden.
Men jag ska dit och på måndag och diskutera om XC90:ans vidare öde.
Då ska jag ta upp denna tes om balans axeln.

Tack alla ni som stöder mig i eländet.
av llesrof
Trist att höra om din bil. Riktigt trist. Det är sånt som får en att fundera på att skaffa en gammal rutten skitbil istället, eller åka buss. Jag är inte säker på att mitt nöägg tillför något, men volvoverkstäder verkar rent generellt inte så pigga på att undersöka vad som är felmoxh sedan laga det. De verkar vara mer inne på att byta ut saker, helst så mycket som möjligt inom det som möjligen orsakat felet. Som i ditt fall vill de byta hela motorn istället för att kolla vad som är fel och laga detta. Visst, i vissa fall blir det billigare att byta rubbet, men sånt måste man ju undersöka noga. Så att volvoverkstaden instinktivt svarar att motorn måste bytas för 80000 spänn behöver inte innebära att det faktiskt är så.

Har någon ens konstaterat att kedjan gått av eller är det bara ett antagande från verkstaden?
av Besviken
Agneo jag läste ditt inlägg och ber så mycket ursäkt för jag är inte så bevandrad i dom olika motor beteckningar.
Men det var ädelt av dig att försöka hjälpa mig i mitt motor broblem.

Besviken
av Besviken
Hej Besrof, jag har bara konverserad via telefon med Upplands motor, och då lätt det att kamkedjan var orsaken till att motorn inte går runt.
Håller med att dom inte vill gräva i själva orsaken, utan föreslår direkt ett byte av motorn.
Det tar jag som att vi privata är inte lika viktiga kunder. Men det kommer dom själva förlåra på.

Besviken
av Besviken
Hej igen!

Ni kanske förstår att jag tänker mycket på det inträffade på Volvon.
Men jag har en fråga om det går byta balans axeln via höger sidans hjulhuls? Har för mig att kedjan rullar på den sidan.
Tänkte om det var möjligt att demontera inner skärmen och ta den vägen till balans axeln? och dunka ut den med slag hammare, samt trycka dit den nya axeln med lagren, 2 st., och borra 8 mm dränerings hål i närheten av lagret, under balans axeln.
Avsluta med att säkra att kedjan står i rätt läge i kugghjulen så man inte förstör kolvarna i onödan.
Detta kanske är den okunnikes fantasier, men tanken föddes då jag försökte somna igår kväll.
Personligen så behöver det inte vara krökta ventiler eller skadade kolvar då felet blev vid start försöket, bilen klickade bara som om det skulle vara dåligt med ström, eller som solinoiden inte fungerade.

Besviken.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]