Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Att ställa en fråga om vilken motorolja som är bäst är väl ungefär som att fråga vilket snus man föredrar; alla har sina egna favoriter.

Ändå ställer jag frågan. Jag ska i dagarna serva min V40 2.0T -04. Det är 12000-milaservice som gäller. Bilen är av tidigare ägare fullservad hos Bilia, i vart fall enligt serviceboken. Bilia vill ha 4500 för den här servicen, men i och med att garantierna gått ut och jag inte har tummen mitt i handen så tänker jag göra servicen själv. Jag ska även passa på att byta termostat, kylarvätska, bromsbelägg och vätska. Detta blir ändå billigare än 4500 för stift, olja och luftfilter.

Så åter till ämnet. Vilken olja ska jag slå i? Bilen är lite vässad (ATM steg 1) och jag kör emellanåt riktigt hårt. Dessutom ska jag ut och släpa husvagn i sommar, så oljan ska vara av hög kvalitet. Vilken viskositet ska det vara?
Användarvisningsbild
av MartinS
Välj en helsyntet 5W-40 eller 5W-50 med A3/B3 klassning Ica maxi bukar sälja shell helix ultra till bra pris. 10W/40 kan väl va ok i värsta fall.

/Martin
Användarvisningsbild
av thorell
Hej, och tack för respons!

Om jag gör en sammanfattande tolkning av svaren så blir den att det egentligen inte spelar någon roll vilket märke man använder sig utav - sålänge oljan motsvarar specifikationerna så är det bara att köra.

Jag har tittat på att köpa en 5W-50-olja och då främst Biltemas. Samtidigt så känns det så jävla B att hälla i Biltemaolja, och jag har inte för avsikt att byta var 800:e mil som dig Bengt, eftersom det skulle innebära fyra oljebyten per år. Dessutom skulle det bli ett jävla tjat på mina "Volvo Original"-polare som ser allt annat än Castrol som en hädelse :D

Jaja, jag får fundera vidare på valet av motorolja. Men ytterligare en fråga, som en följd av MartinS inlägg:

Exakt vilja klassningar är det som oljan ska uppfylla? Är det bara A3/B3 samt viskositeten?
Användarvisningsbild
av MartinS
A3/B3 är det viktigaste, sedan kan du ta en lämplig viskositet, t.ex. 5w/40

/Martin
Användarvisningsbild
av thorell
Ok. Jag tror banne mig att det blir Biltemaolja och byte i en ensam GDS-hall så kompisarna inte får veta nåt :) jag kan göra två oljebyten billigare än ett om jag köper Biltema istället för Castrol Magnatec... Men det är fortfarande originalfilter som gäller misstänker jag?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla pris på helix ultra oljan på en ica maxi, sist jag var där tog de 299kr för en 4-liters dunk.

/martin
Användarvisningsbild
av Vojje
thorell skrev:Men det är fortfarande originalfilter som gäller misstänker jag?
Alltid :P .
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]