Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellelind
Jag har en XC 70-10. Den senaste tiden har jag haft problem med dålig lukt från luftkonditioneringen när jag startar varm bil. När bilen är kall är det inga problem, men om jag parkerat bilen och startar igen medan den är varm kommer en lukt som påminner om "blöt hund" med anstrykning av ättika.
Lukten försvinner oftast när jag kört några minuter. Någon som vet vad som kan vara felet?
Användarvisningsbild
av Perra83
Inte ovanligt. Vet du om du har funktionen som startar kupéfläkten efter en viss tid som blåser evaporatorn torr?? Volvo kan annars aktivera funktionen. Alla bilar utan den funktionen får förr eller senare lite problem med lukt just vid start som du beskriver.
av dst02
eller är multifiltret bytt de senaste? Sägs att de skall bytas en gång om året/vid service för att inte börja dra in illaluktande sur lukt i kupen.
av 2444ever
Perra83 skrev:Inte ovanligt. Vet du om du har funktionen som startar kupéfläkten efter en viss tidr...
Har ett svagt minne att jag läst här i någon tråd att Volvo tagit bort den funktionen på senare modeller för att så många trodde det var något fel när fläkten gick igång helt plötsligt när bilen stått ett tag, eller om funktionen finns där men är "off" som default.
av lobbysleeper
Intressant, idag kände jag den lukten första gången, tänkte just att vem har kört en hund i vår bil?!
Då hade bilen stått med kupévärmaren på ett par timmar på morgonen. Lukten försvann under resans gång (ca 20 min), eller var det jag som vande mig med lukten?

Den servades för en månad sedan, är det något de missat som jag ska påpeka? multifilter grejen...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ni som känner lukt, har ni alltid ACn på auto? De enda gångerna jag känt lukt i min bil - sommar som vinter, varmt som kallt - är när jag inte kört med ACn på auto.
av Cox
Jag har aldrig känt dålig lukt från ACn, har alltid auto intryck vinter som sommar. Har även hund :D
av Steff 99
Det är inget ovanligt att Ac:n luktar våt hund när bilen blivit några år , men det finns tydligen hjälpmedel mot detta som man sprayar på för att ta bort lukt och bakterier som bildas i kondensvattnet.
av pellelind
Tack för alla intressanta inlägg. Jag är tydligen inte ensam om att känna "kennellukt" i bilen. Tur man inte har katt, då skulle den väl få spel ; )
av richey
99% säker på att det är ditt kupéfilter som behövs bytas ut. Detta ska göras var 3000 mil, men ibland så "glömmer" verkstaden detta vid service eftersom det är lite småbökigt.

När det är fukt ute (regnar ju aldrig i vårt land) så blåser kupéfläkten in partiklar/bakterier som fastnar på kupéfiltret. Dessa bakterier gror och efter ett tag så avges en frän doft (våta sockar, hund, skurtrasa). Tips är att byta filtret årligen...

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]