Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Är det någon som vet hur/om man kan komma åt och köra rent på insidan av glaset vid BLIS kameran? Alltså mellan själva kameran och skydsglaset? Jag har fått lite imma och rester efter kondens där vad det verkar. Kameran fungerar lite halvdassigt på den sidan nu för tiden.

Det känns ju inte kass om man skulle behöva byta hela spegelhuset för en sådanhär sak.

/Martin
av Ronne
Hej. Enligt instruktionsboken så är linserna eluppvärmda och ska smälta både is och snö.
Så det kanske är uppvärmningen som inte funkar på din bil?
Lite imma å kondens borde ju försvinna snabbt om det funkar.

/Ronne
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kommer tyvärr efter cirka en timmes körning i regn så den läcker väl in. Jag pratade med verkstaden och de har beställt en ny spegel, tyvärr var den restad så det blir inte byte förens om några veckor vad det verkar. Men men, jag har bara fått kamera täckt några gånger så det är ingen fara. Däremot får jag ofta nedsatt funktion, jag och mecken gissar på att det är för att det är kondens vid kameralinsen på den spegeln.

/Martin
av mikebike
Jag tycker man får felmeddelanden lite nu och då, dessutom tänds den orange lampan även om det inte finns något fordon i döda vinkeln.
Användarvisningsbild
av oilburner
mikebike skrev:Jag tycker man får felmeddelanden lite nu och då, dessutom tänds den orange lampan även om det inte finns något fordon i döda vinkeln.
Japp jag har samma erfarenhet på min bil. i bland så lever BLIS sitt eget liv og blinkar både nå och då. Detta var nog utrustning jag inte ville tatt om jag bestallde bilen i dag. om man inte kan stola på det va ar då vitsen med at betala før å ha detta på sin bil. Varit inne på verkstad nå och då men det ser inte ut til at dom får det til at funka ordentligt presis som det ar vid en del annat lull lull man betalade mycket pengar før nar man bestalde bilen just før at saljaren sa at det var så bra????

Nej man skulle nog vald BMW/MB istallet andå kjenns det som.
Användarvisningsbild
av MartinS
oilburner skrev:Nej man skulle nog vald BMW/MB istallet andå kjenns det som.
Ja vill man slippa de senaste säkerhetsystemen så hade det nog varit ett bättre val av märke. Vem tror att en kamera skall kunna tolka trafiken runt omkring din bil med 100% tillförlitlighet? För mig är det självklart att det blir lite felindikeringar ibland, BLIS är ett stödsystem till föraren, inget som bilen styrs av.

För mig har BLIS aldrig missat en bil i döda vinkeln när vilkoren för lamptändning uppfylls, däremot ger den ibland en del felaktiga indikeringar trots att ingen är där. Det roligaste är ju när den indikerar för sin egen skugga.

/Martin
av mikebike
MartinS skrev:Det roligaste är ju när den indikerar för sin egen skugga.
Jätteroligt. :|
av svendufva
MartinS skrev:
oilburner skrev:Nej man skulle nog vald BMW/MB istallet andå kjenns det som.
Ja vill man slippa de senaste säkerhetsystemen så hade det nog varit ett bättre val av märke. Vem tror att en kamera skall kunna tolka trafiken runt omkring din bil med 100% tillförlitlighet? För mig är det självklart att det blir lite felindikeringar ibland, BLIS är ett stödsystem till föraren, inget som bilen styrs av.

/Martin[/quote

Vet inte om man kan säga så om Mercedes tillval...
av Steff 99
MartinS skrev: Ja vill man slippa de senaste säkerhetsystemen så hade det nog varit ett bättre val av märke. Vem tror att en kamera skall kunna tolka trafiken runt omkring din bil med 100% tillförlitlighet? För mig är det självklart att det blir lite felindikeringar ibland, BLIS är ett stödsystem till föraren, inget som bilen styrs av.

För mig har BLIS aldrig missat en bil i döda vinkeln när vilkoren för lamptändning uppfylls, däremot ger den ibland en del felaktiga indikeringar trots att ingen är där. Det roligaste är ju när den indikerar för sin egen skugga.

/Martin
Du har helt rätt i det du skriver, som jag tidigare kommenterat i andra trådar så är BLIS det system jag skulle sakna mest om jag skulle byta märke.
av svendufva
Du har helt rätt i det du skriver, som jag tidigare kommenterat i andra trådar så är BLIS det system jag skulle sakna mest om jag skulle byta märke.[/quote]

Ja, eftersom andra märken inte kallar det BLIS?
V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]