Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
TomasL skrev:
greeeken skrev:Från vilken sida då?
Dom köpte via e-bay i England.
Oldtimersmc kan nog svara mera exakt på detta då han köpt därifrån.
Jag köpte mitt spjäll på ebay för 3 500:- inkl frakt. Det var helt nytt. Jag köpte av en säljare som har "volvonottingham" som användarnam. Det är en volvohandlare i Nottingham. Vi meljade fram och tillbaka några gånger innan jag beställde. Jag skickade mitt chassinummer så han kunde kolla att hans spjäll passade. Jäkla bra säljare. Jag beställde på helgen och betalade via paypal. På tisdagen kommande vecka ringde transportfirman på dörren med paketet. Det var bara några månader sedan.
av Arnold
Vojje skrev:
Per L skrev: Däremot fanns aldrig några felkoder eller tända motorlampor.

Per L
Är det verkligen så illa att man ska behöva byta spjället trots att ingen felkod finns.
Jag fick inga felkoder förrän bilen gick ner i limphome-läge. Jag läste av koderna själv med PPC1. Och för övrigt så gick bilen bra tills den gick ner i limphome. Detta hände efter man kört i c:a 10 min. Det är ganska lurigt att spjället kan orsaka olika symptom.
Användarvisningsbild
av Vojje
Arnold skrev:
Jag köpte mitt spjäll på ebay för 3 500:- inkl frakt. Det var helt nytt.
1500:- att tjäna då jämfört med att köpa av Volvo i Sverige.

Tror att jag läste någonstans att spjället gör ett självtest. Kan man ta bort slangen från luftburken, vrida på tändningen och se detta självtest?
Vojje skrev: Tror att jag läste någonstans att spjället gör ett självtest. Kan man ta bort slangen från luftburken, vrida på tändningen och se detta självtest?
Nu ser jag inte vad du har för motor, men är det som på min -00 MM-spjäll så hörs det om du har motorhuven öppen och slår på tändningen. Som jag fattat det så öppnar spjället för att sedan släppa och gå tillbaka till viloläget med ett klatsch. Tar typ några sekunder lagom för att man snabbt hinner springa fram och lyssna.

Hade jag vetat det när jag höll på o klödda med mitt gasspjäll så hade det besparat mig mycket felsökning. Hade väldigt mysko symptom.
Hör du inget så testa också det du skrev, ta bort slangen o kika in
Användarvisningsbild
av Vojje
2444ever skrev:
Vojje skrev: Tror att jag läste någonstans att spjället gör ett självtest. Kan man ta bort slangen från luftburken, vrida på tändningen och se detta självtest?
Nu ser jag inte vad du har för motor, men är det som på min -00 MM-spjäll så hörs det om du har motorhuven öppen och slår på tändningen. Som jag fattat det så öppnar spjället för att sedan släppa och gå tillbaka till viloläget med ett klatsch. Tar typ några sekunder lagom för att man snabbt hinner springa fram och lyssna.

Hade jag vetat det när jag höll på o klödda med mitt gasspjäll så hade det besparat mig mycket felsökning. Hade väldigt mysko symptom.
Hör du inget så testa också det du skrev, ta bort slangen o kika in
Det var säkert din tråd jag hade läst :lol: .
av Arnold
Vojje skrev:
Arnold skrev:
Jag köpte mitt spjäll på ebay för 3 500:- inkl frakt. Det var helt nytt.
1500:- att tjäna då jämfört med att köpa av Volvo i Sverige.

Tror att jag läste någonstans att spjället gör ett självtest. Kan man ta bort slangen från luftburken, vrida på tändningen och se detta självtest?
2 000:- att tjäna jämfört med Volvos priser i Malmö och 2 500:- jämfört med Mechanum.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]