Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
fredrikkesson - jag förstår inte hur du resonerar när du säger att det är ekonomiskt. Enligt Volvo's egna hemsida (http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx) är förbrukningen 0,57 blandad och skillnaden mellan manuell och automat är i genomsnitt bara 0,053 liter. Sen ska man ju ta dessa värden med en gnutta försiktighet, dvs. din verkliga förbrukning hamnar kanske lite över eller under det som står angivet.

Ok, 0,75 liter är ganska mycket (särskillt om det är blandad körning du talar om), men det beror säkert på att din bil inte hunnit bli inkörd ännu. I annat fall bör du fråga Volvo, du har ju garanti.

För övrigt så sker den största värdeminskningen på bilen efter de första 3 åren (ungefärligt förstås), oavsett användande. Så du bör rimligen köra den ett par tusen mil innan du säljer den vidare. Det blir heller ingen bra affär, men då har du åtminstone nyttjat dina pengar bättre. Detta är bara min rekommendation, du gör ju som du själv vill förstås, men jag tror aldrig på att man kan tjäna in en slant på att sälja nytt och köpa in begagnat som dessutom kräver en massa "överraskningsreparationer" som jag brukar kallar det.

Som sagt, försöker bara hjälpa till! :-)-)
av perhall
2,0D är piggare än antalet hk indikerar, men också rätt bullrig. Men det stör ju mest i stan och när motorn är kall. 1,6D är tystare men MYCKET slöare (även med BSR som ger den 139 hk... mot 2,0D:s 136 hk).
PH
av Volv
fredrikkesson skrev:Sitter och tittar på V70 2,0D -09 och jag skulle gärna vilja ha lite feedback om hur ni som har dom tycker om dom samt vilken förbrukning ni har!?

P.S inga åsikter om D3 för det ska jag inte ha någon!!!
Hei,
Jeg har V70IIN 2.0D 08/09 136HK. Tidliger hadde jeg D5 2.4 163HK. Jeg synes at 2.0D er en virkelig fin og bra motor. Ingen vibrasjoner eller noe feil på min. Rask og mer enn sterk nok motor til henger/båt(1 tonn) sånn av og til. Motoren kjennes bedre - stillere - smidigere enn min gamle D5 163HK. Veldig bra erfaringer med denne bil. Har ikke målt forbruket, men føler at tanken er svært så seig...(tror godt at oppgitt forbruk stemmer greit).

mvh
av solf
Har hatt tre stk v70 2,0D - 2008, 2009 og 2010 modell. Fin motor og OK forbruk. Siste langtur besto av 87 mil - 60 i landeveg og 20 i by endte med 0,51l/mil på kjørecomputeren og reelt forbruk resulterte o 0,56. NB: Dieslevarmeren ble også brukt underveis!
av fredrikwt
Jag hade en -08 2,0D

Jag måste säga att jag var RIKTIGT nöjd med bilen, förbrukningen var i min värld mkt låg, ofta lägre än vår andra bil som är en miljöd diesel kia Ceed.

Låg oftast runt 0,65 i förbrukning, verklig förbrukning, då till och från jobbet körning som var ca 1,5 mil var av 1 mil motorväg. Med takbox och full packning på motorvägen i runt 130 +/- 10km/h låg förbrukningen på samma. Bilen som jag bedömer den var inte speciellt känslig för ökning av fart osv, förbrukningen låg på ungefär 0,65 oavsett. (körde aldrig bara stad så har inte koll där)

Vid riktig landvägskörning, Norrköping - Örebro med 70-100 väg och man faktiskt höll hastigheten så låg förbrukningen på 0,48 i verklig förbrukning - så det går köra snålt utan att anstränga sig allt för mkt.

Mkt trevlig gång och bra med vrid för landsvägskörning även om man får tänka en gång extra innan man kör om - det händer ju desto mer på en D5 när man trampar ner gasen. Många trådar behandlar att partikelfiltret på dessa SKA bytas till en hutlös kostnad vid visst miltal. Jag var i kontakt med Volvo ang detta, via mail, de hävdar att det inte stämmer. Det kan behöva bytas men det är inte en standardåtgärd likt kamrem eller dylikt. Vad som gäller sen vet jag inte, men även Rejmes här i stan hävdar att det inte ska bytas så jag gissar att det stämmer hyfsat.

Vi hade inga som helst problem med bilen, och bortsett från värdeminskningen, så var det den billigaste bilen vi har ägt även Kian inräknat som tar svinpriser för servicen. Jag skulle absolut rekommendera bilen.

EDIT: körde sista tiden med 18" och innan på 16", förbrukningen påverkades inte nämnvärt av bytet däremot spårkänsligheten och buller... 245 bredd på den bilen är inget att rekommendera. Förstår inte den storleken då varken motor eller chassi finns för den bredden - men det är mina 5 cent.
av perhall
Det där med däcken håller jag verkligen med om, det beror nog inte bara på bredd utan också att 245 ofta är hårdare sportdäck. De P Zero 245/40/18 jag har nu är ingen höjdare ur komfortsynpunkt.../PH
av SverreK
Kanske inte så viktig detalj, men du byter ju till det gamla infotainment-systemet. Jag suktar istället efter att ha det "nya"....

Sverre
av Lövet
fredrikwt skrev: Vi hade inga som helst problem med bilen, och bortsett från värdeminskningen, så var det den billigaste bilen vi har ägt även Kian inräknat som tar svinpriser för servicen. Jag skulle absolut rekommendera bilen.
Det här är en oerhört viktig poäng som såååååå många glömmer bort när de ensidigt fokuserar på förbrukningssiffror. Faktum är att V70II 2.0D lär vara billigare i drift än V50 2.0D eftersom den (trots samma motor) kräver både additivpåfyllning och filterbyte enligt serviceprogrammet. V70II 2.0D verkar ha en riktigt dyr service men den kommer inte förrän vid 24.000 mil då kamremmen ska bytas.
Användarvisningsbild
av Doffen
andreas_lofgren skrev:
fredrikwt skrev: Vi hade inga som helst problem med bilen, och bortsett från värdeminskningen, så var det den billigaste bilen vi har ägt även Kian inräknat som tar svinpriser för servicen. Jag skulle absolut rekommendera bilen.
Det här är en oerhört viktig poäng som såååååå många glömmer bort när de ensidigt fokuserar på förbrukningssiffror. Faktum är att V70II 2.0D lär vara billigare i drift än V50 2.0D eftersom den (trots samma motor) kräver både additivpåfyllning och filterbyte enligt serviceprogrammet. V70II 2.0D verkar ha en riktigt dyr service men den kommer inte förrän vid 24.000 mil då kamremmen ska bytas.
Er ikke dyr service på 2.0D. Betaler nå på 80 000 km, kr 3700 NOK for servicen. Ikke ille det.
av EFI93
Har just gjort 10000 mils service. 2900kr. Kanonbil går bra 149 hk och 350 NM/2090 rpm enligt teknikens värld. Drar ingen olja. Går billigt
Efter 550 mil på Autobahn hade den dragit 0.56 på färddator och 0.58 verklig förbrukning. Enda frågeteknet är tygklädseln fick ny klädsel på
förarstolen när den sprack efter första året. Skulle ha varit skinnklädsel.

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]