Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag bytte nyss fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift på min 940 från -93. Gamla fördelarlocket och rotorn var rejält nerslitna medan tändstiften såg ut att ha tjänat en ganska välmående motor. Hur som helst, efter detta byte märker jag av ett lätt visslande ljud som jag inte känner igen sedan tidigare. Ljudet upphör vid urkoppling eller vid nervarvning. Har jag gjort något galet vid monteringen eller är det här något normalt?

Jag föreställer mig att ljudet kommer från att rotorns bläck ligger betydligt närmre fördelarlockets bläcke nu när de är nya, men det är en amatörs gissning...
av Arne
Hur som helst så kan det inte ha med urkoppling att göra om du menar när du trycker ned kopplingspedalen. Upphör ljudet då du trycker ned kopplingspedalen så kommer ljudet troligen från ingående växellådslager.
Användarvisningsbild
av Patrik.A
Hej
Har du radion på?
Om du har det, stäng av den och kolla om det låter fortfarande.
Det kan störa i radion från tändsystemet
av mitokondrien
Arne skrev:Hur som helst så kan det inte ha med urkoppling att göra om du menar när du trycker ned kopplingspedalen. Upphör ljudet då du trycker ned kopplingspedalen så kommer ljudet troligen från ingående växellådslager.
Hej,

Jag har detta symtomet på min bil (945 -97). Lätt visslande ljud vid gaspådrag som hörs tydligast vid låg fart med rutan nere. Upphör vid frirullning och när jag trycker ned kopplingen. Nu till frågan: om det är ingående växellådslager, vad göra? Vänta tills det låter mer eller byta något redan nu? Dyrt? Växellådan funkar toppenbra annars....
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]