Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viktorlindh
fick följande fel angående avgasvärdena:
co-halt förhöjd tomgång, för hög.
co-halt tomgång, för hög.
hc-halt tomgång, för hög.
värdena var: CO- 9.9 (max.0,5)
HC- 704(max 100)
CO 2500- 9.9 (max-0,3)
visste att lambdan var dålig, och den drog då 2 liter milen. två dagar efter började den lysa och har nu bytt lambdan och lampan släcktes och nu drar den inte allas så mycket längre. tror ni det kan räcka med att jag bytt lambdan och att jag kanske tankar i lite etanol i tanken? fick även en "bra att veta" grej att avgassystemet läckte. kan det räcka att svetsa så att det är helt tätt och köra motorn riktigt riktigt varm innan bes? är vinterbil så vill inte lägga ner en massa pengar på den med ny olja och tändstift mm. tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Huvudsaken är att avgassystemet är tätt. Kan vara ide att kolla luft och vakuumslangar samt i synnerhet om insugspackningen läcker. Använd startspray för läcksökning, spruta runt slangar och insug och gärna under insuget då läckor i packningen ofta uppstår där. När varvet går upp har du hittat en läcka. Det är kanske en bra ide att byta stift och i synnerhet olja då olja bör bytas minst en gång om året även om du inte kört mycket

Mvh GK
av viktorlindh
okej, men kan det gå att nu när jag bytt lambdan och om jag svetsar avgasystemet tätt och tankar etanol borde gå igenom? :) vill ju ha den bessad så billigt och enkelt som möjligt=)
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]