Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palleninja
Har redan en tråd om detta ämne nästan, men eftersom jag har hittat nya detaljer så skapar jag en helt ny tråd med ett mer specifikt och "nytt" problem om det är okey.

Jag har problem med att förarsidans utblås (fläkten) i mitten och den som blåser på rutan växlar mellan värme och kyla lite hur den vill. Ac på/av spelar ingen roll. Passagerarsidan fungerar som den ska, ex konstant värme.

MEN! Efter att bilen stått på tomgång en halvtimme igår så fungerade allt helt plötsligt perfekt tills det att jag ställde mig på en parkerng på tomgång. Tog en till testrunda utan att slå av bilen och även då fungeade det tills att jag ställde mig på tomgång en stund. Dock när jag under körkning vred till maxvärme på förarsidan så började den spöka, ett snäpp ifrån maxvärme så fungerade det.

Hoppades att det helt plötsligt lagat sig själv , men givetvis inte.
Så idag när jag kör så är allt tillbaks som vanligt. Kalluft 10 sek, varmt 10 sek...

Vad är det då som styr den ena sidans fläktutblås?
Har mekat lös stereon och damsugit fläkten som sitter där bakom, ej moterat lös den dock. Men eftersom att ena sidan fungerar så tror jag inte att det är den som felar.

Kanske en longshot men kan det ha att göra med att batteriet är dåligt?
av Daddan
Det finns en spjällmotor som fördelar luftblandningen och det kan vara den som felar. Blir det varmt på båda sidor om du sätter på full värme när det strular?
av Palleninja
Nej endast passagerarsidan blåser konstant värme, förarsidan blåser värme- kyla- värme - kyla. Man hör även att fläkten jobbar olika hårt när den växlar mellan kyla och värme
av Palleninja
Liten uppdatering.

Efter att bilen stått på tomgång ca 20 minuter i -15 grader så fungerar allt som det ska helt plötsligt. Vilket får mig att tro att någonting har frysigt om det finns nån möjlighet till det.

Var in och bokade tid till tisdag på lokala volvohandlaren. Han var övertygad om att en styrenhet som styr sätesvärmaren är orsaken till problemet.

Någon som har hört talas om det?
av TomasL
Ibland är inte problemen värre en så men dom kan vara svåra att diagostisera endå.
Bra att det löste sig så pass enkelt.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]