Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobson
#603648
När min 245 gått 23000 byttes framdämparna på min 245-86. Detta gjordes på Volvoverkstad och det blev såklart oljedämpare. Bak var det Gabriel gas samt husvagnsfjädrar. Fronten reste sig efter detta ingrepp så bilen har minst samma markfrigång som en xc. Redan från början fanns ett glapp/skaller från dämparna som amnnars är fasta å fina vid 26700 mil. :D

Vill kapa framfjädrarn så att bilen lutar fram lite...men vill göra det med fjädrarna på plats! Gär det å hur mkt ska jag ta bort!??? ?:-/
av OscarC
#603664
Du måste nog ta bort fjädern om du ska kapa den för annars kommer den lilla snutt som du kapat bort att vara kvar runt dämparn. Och det skulle nog gör väldigt ont om du skulle kapat den på plats. Varför kan du nog lista ut själv ;)

Kolla på länken. Han har gjort exakt de du vill göra med din.
http://www.volvo240.org/projekt_sanknin ... snale.html

Lycka till
Mvh Oscar C
av osla
#603812
har då kapat fjädrar på plats, dock bak på en mercedes w123, tog bara fjäderspännare och drog ihop fjädern och kapade sedan.

ett varv kan kanske vara lämpligt att ta
Användarvisningsbild
av Hilmer
#603886
Minst 2 varv är ett absolut ett måste för att det överhuvudtaget ska märkas, fjädrarna sitter fortfarande fast trots att man tar 2 varv.
Det går att göra på plats, men det är säkrare för en själv att demontera dem först;)
av osla
#604177
vi tog två varv på mercan men då blev den låg nå jävulst. men är ju inte samma som på volvon, men man får testa sig fram och ta lite åt gången. inge rolit om man tar för mycket
Användarvisningsbild
av Hilmer
#604184
osla skrev:vi tog två varv på mercan men då blev den låg nå jävulst. men är ju inte samma som på volvon, men man får testa sig fram och ta lite åt gången. inge rolit om man tar för mycket

2 varv fram och inget bak på 240 blir lagom till en bruksbil, lite lägre fram utan att fjädrarna lossnar.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#604292
Jag tog ett varv fram på min 940 med fjädrarna på plats. (skar med gas)
Ett varv blev aldeles lagom jag hade bytt från orginal hjul till 215-45-16.
Ta hellre ett varv för lite än ett varv för mycke..
Se upp dock så att du inte smälter plastdamasken som skyddar stötdämparen..
Användarvisningsbild
av dahlen
#606629
jag har tagit 2,5 fram på min 240. syns knappt att den är sänkt.. är fortfarande ett stort mellanrum mellan däck och skärm
Användarvisningsbild
av Hilmer
#606644
dahlen skrev:jag har tagit 2,5 fram på min 240. syns knappt att den är sänkt.. är fortfarande ett stort mellanrum mellan däck och skärm
Det går självklart att ta fler varv än det jag rekommenderat tidigare, men 2-2½varv är lagom (beroende på vilket typ av fjäder där sitter) för att det inte ska börja kludda med lösa fjädrar och problem vid bilprovningen etc.
Själv körde jag på kortade sänkningsfjärar, men då krävs det ju att man vidtar åtgärder kring lösa fjädrar och ser till att plocka bort genomslagsgummin.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]