I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#596991
Tjena

Har byggt om mitt bränslesystem till 2*044 pumpar och grövre bränsleledningar catchtank och nuke fuelrail.

Nu när jag skulle starta bilen med det nya bränslesystemet så startar den inte, lyfte på fuelrailen med spridarna kvar i testade o dra runt motorn på starten men kommer ingen soppa ur spridarna.

Vad kan felet vara jag har kollat

pumparna funker
bränsletryck funkar
spridarreläet funkar klickar när man drar på tändning men spridarna klickar inte förrens man drar av tändningen till mellan andra och tredje läget på tändningslåset, ska det va så ??
gnista finns
alla säkringar är hela
har 12v i spridarkontakterna
har testat med annan styrbox, (inget resultat)
Vad är dom 4 kablarna som sitter på orginalfuelrailen till? 2 svarta 2 bruna ?
HAR BYGLAT SPRIDARMOTSTÅNDEN


Vad styr dom olika givarna på svänghjulet (2 stycken) den ena är väll varvtalet men den andra?

Allt funkade kanon innan jag byggde om bränslesystemet, det enda jag gjort i elen är att jag förlängt + och - kablarna till orginal pumpen till bagaget där jag har 2 st 044 pumpar som det sitter ett extre relä till varje pump före med direkt + och - ström från batteriet och styrström från orginal pumprelä till dom extra reläna för att få igång pumparna. och som sagt pumparna funkar..

kallstartsventilen bortkopplad kan det vara problemet?

Tacksam för seriösa svar från dom som KAN och VET vad dom pratar om...
Senast redigerad av 1 sundberg889, redigerad totalt 0 gånger.
#597355
Bytte du ut org.spridarna mot 968or i samma veva som allt övrigt i bränslesystemet du räknade upp?

Isåfall kan jag tänka mig att du har missat förkopplingsmotståndet till spridarna.

Org. spridarna är låg-ohmiga, när man byter till t.ex R-spridare (som är hög-ohmiga) så byglar man det motståndet för att det ska funka, sitter i vä.innerskärm
#597370
TomClaesson skrev:Bytte du ut org.spridarna mot 968or i samma veva som allt övrigt i bränslesystemet du räknade upp?

Isåfall kan jag tänka mig att du har missat förkopplingsmotståndet till spridarna.

Org. spridarna är låg-ohmiga, när man byter till t.ex R-spridare (som är hög-ohmiga) så byglar man det motståndet för att det ska funka, sitter i vä.innerskärm
nej dom har jag haft hela tiden på denna motorn. så självklart har jag byglat motstånden..

fler tips ?
#606600
Du skriver att du har förlängt kablarna till tankpumpen? Du har kontrollmät och sett att du har rätt spänning osv som du hade innan så det inte är ett förlustfel längs vägen? :wink:

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]