Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag hade tills igår en helt strålande XC70 att köra till/från jobbet. Det som hände var att en 20tons stortruck tappade fästet och gled bakåt mot bilen. Träffade bilen i fronten som fortsatte att glida bakåt för att sedan stoppa upp mot en betong vägg. Då bilen och trucken fick stopp mot väggen så hade fronten på min Volvo blivit intryck med åtskilliga centimeter och oljan rann överallt. Då jag skulle klassa bilen som totalförstörd och antagligen så kommer dom på verkstaden säga detsamma.

Vad kan man räkna med att få ut för summor av försäkringsbolaget? Mer än bilens begagnat värde på blocket?

MvH
Ersättningen blir tyvärr normalt under vad som man tycker är rimligt. Du ska inte nöja dig med ersättning som motsvarar en privatsäljare på Blocket. Börjar försäkringsbolaget hänvisa till sådana värderingar är det fel. Du ska få en ersättning som ger dig möjlighet att köpa samma bil hos en bilhandlare.
Det är alltid ett förhandlingsläge. Man skall inte acceptera första budet. Det gäller att lägga fram allt extra man har kostat på bilen (slitagedelar räknas inte).
Leta rätt på en bil eller helst flera som du skulle tänka dig motsvara den du har/hade. Sök givetvis endast hos auktoriserade Volvohandlare. Använd denna prisbilden i samband med värdering av din.

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]