Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reisan
Har varit på Bilia idag o fått att jag behöver byta gasspället med allt va det innebär.

Har fått ett pris men tycker det e dyrt.

Nån som vet någon verkstad i Göteborgsområdet som kan gå under 7000 :- :-O)
av Per L
Alternativet begagnat gasspjäll finns ju också!
När gasspjället på min morsas S60 -01 140hk började krångla för ett par år sedan köpte jag ett spjäll på en bilskrot och monterade dit själv. Ett normalpris på ett begagnat spjäll (bör vara gul etikett på den) verkar vara runt 3000 kr. Själv fick jag tag på ett för 1500 kr.
Köper man ett spjäll från en likadan bil slipper man ju också programmeringen. Jag köpte ett spjäll från en S80 140 hk som utan programmering fungerar perfekt på morsans S60 140 hk.

Även en bilverkstad kan montera ett begagnat spjäll om du inte kan eller vill göra det själv.

Dessa spjäll med gul etikett är dock inte så vanliga hos bilskrotarna så man kan få leta ett tag innan man hittar ett. Spjäll med vit etikett (=sämre kvalitet) finns det dock gott om.

Per L
av TomasL
Vet att det är folk här inne som köpt nya spjäll (med gul etikett) ifrån England och sedan monterat och bara fått programmerat av Volvo.
Blir ganska mycket billigare.
Användarvisningsbild
av Vojje
reisan skrev:Har varit på Bilia idag o fått att jag behöver byta gasspället
Hur märktes det? Motorlampa, Motorservice Erfordras, Dålig motorgång?
av reisan
Motorservice Erfordras via färddatorn. Har tagit bort fellmeddelanden två ggr men dom har återkommit efter ett par dagar.

Den har aldrig upplevts gått dåligt utan både startar fint o känns bra vid gaspådrag
av Per L
Då har din bil helt andra symtom än morsans S60.
På den blev tomgången då och då låg. Ibland så låg att motorn stannade. Speciellt irriterande på en bil med automatlåda då motorn plötsligt kan ha stannat när man tex svängt runt ett gathörn eller stannat vid en stoppskylt.

Däremot fanns aldrig några felkoder eller tända motorlampor.

Per L
av reisan
Men du, nu minns jag efter du skrev din mors problem!!

Jag hade ju förr problem med att bilen dog o då hände det efter jag kanske hade kört ett par min eller när jag skulle bromsa in o stanna efter jag startat bilen. Det va när det både kunde var kallt eller varmt ute. Men det gick att starta direkt. Dessa problem försvann efter en service men nu har lampan även tänds men stoppen finns inte kvar.

Så byta skiten är kanske inte så dumt ändå, till nått nytt....begangnat vette rakans om jag vill det, kan ju hamna i denna sits igen om ett par månader.
Användarvisningsbild
av Vojje
Per L skrev: Däremot fanns aldrig några felkoder eller tända motorlampor.

Per L
Är det verkligen så illa att man ska behöva byta spjället trots att ingen felkod finns.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]