Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hej!
Har ett problem jag inte förstår mig på, vilket gör att jag inte vet var jag ska börja felsöka!
Allt var som vanligt, satte mig i bilen å skulle iväg å köpa mjölk. Startar bilen, skrapar rutorna åker iväg å bilen funkar som den skulle, efter 300 m så varvar bilen bara upp men driver inte...har nog fart så jag kommer in på parkeringen vid affären.
De är inte mycket motstånd i kopplingen, har nog inte heller varit de innan felet uppstod.
Kan lägga flytta växelspaken mellan alla växlar utan att trycka ner kopplingen.
Jag misstänker ett fel i lådan, men är inte helt övertygad om att jag är inne på rätt spår.
Nån som råkat ut för liknande fel eller har en idé eller tanke på var jag ska börja felsöka?

Kan de vara så att kopplingen har fastnat...så att de är urkopplad ?
Senast redigerad av 1 anders41, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hördes något speciellt i samband med att det slutade att driva. Min första tanke är en defekt drivaxel.

Mvh GK
av anders41
Hej!
Inte ett ljud som skulle påvisa att nåt var på tok...vilket är lite förvånande!
Får för mig att jag borde märka om kopplingen skulle vara på väg att ge upp, men har aldrig varit med om de så jag är inte helt säker.
av anders41
En liten uppdatering...kopplingen fungerar nu normalt igen!
Vet inte riktigt varför, men försökte med handkraft flytta på armen in i lådan som som slavcylindern...lyckades göra så med ett par tre millimeter. Satte mig i bilen och kände på kopplingen som hade ändrat lite karaktär...för de kändes att nåt hände! Tok pumpade och la i en växel, å vips så funkade kopplingen igen.
Har nu tagit bilen till jobbet, å den har fungerat som vanligt igen.
Säg den lycka som består....nu är problemet tillbaka!
Händelse förloppet är nästa exakt lika som förra gången, enda skillnaden är att denna gång så skrapade jag inga rutor innan jag åkte.
De jag kunnat kolla är att slavcylindern rör sig och går tillbaka, så den är utesluten som orsak till problemet.

Som jag skrev så är händelseförloppet samma, hinner åka lika långt som förra gången innan kopplingen verkar fastna.
Kan kopplingen " fastna"....tänker närmast på urtrampningslagret, men om urtrampningslagret kantrat/fastnat så borde inte slavcylindern jobba?
En ytterligare detalj som jag noterat är, att när växel ligger i å jag gasar så reagerar hastighetsmätaren...fast bilen INTE driver framåt
Eftersom bilen funkade normalt plötsligt efter förra gångens problem, så tror jag inte att lamellerna är orsaken...men är inte helt övertygad.
Någon som har en vettig förklaring eller tips om vart fn jag ska börja?
Den lokala Volvo verkstadens svar, var bara luddigt och igentligen inget svar...om de beror på mitt försök att förklara mitt problem eller att han inte var så sugen på att svara vet jag inte.
Användarvisningsbild
av taxi
Tidiga modeller tror jag har hastighetsgivare på växellådan, är nog därför du ser mätaren röra sig. Vet dock inte vad den läser på i lådan, kanske kan vara intressant i felsöket?
Användarvisningsbild
av js1
Den bör ju isåfall läsa på utgående axel som alltid snurrar med samma varv relativt framhjulen oberoende av vilken växel som ligger i. Det skulle ju isåfall tyda på att problemet ligger nånstans i vxl-lådan/differentialen. Fast samtidigt skriver du att du kan lägga i alla växlar utan att frikoppla, det pekar ju på kopplingen.

Var det inte en del problem med vajeröverföringen från vxl-spaken till vxl-lådan på tidiga 850:or? Den kanske inte lägger i någon växel, fast då skulle inte hastighetsmätaren reagera. Skumt!

Edit: Den slutar inte driva i samband med att du svänger?
Tror dessvärre att du får ta ner lådan för att kunna avgöra vad som är felet.

Mvh GK

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]