Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
Hallå där.

Efter att ha kört hem från jobbet idag (2mil ca) kollade jag oljestickan för skoj skull och såg då lite brun gegga på stickan. Lite åt kaffelatte (utan socker :lol: ) brunfärgad. Det borde väl vara vatten i oljan då?
Har fått för mej att om det skulle läcka in kylarvatten så blir oljan gråvit. Rätta mej om jag har fel.

Efter att ha stoppat i o ur stickan och torkat av med trasa ett par gånger så var inte all olja på stickan brun utan det var svart genomskinlig olja som fastnade på oxå. Tittade jag och lyste ner i oljelocket kunde jag inte se några spår av brun sörja. Utan bara på stickan. Det skulle väl kunna vara möjligt att det bildats kondens i motorn som gjort detta. Bilen har gått det senaste året endast 600-700mil och sällan längre sträckor. Sår dock i garage.

Jag kan inte ge ett bra svar på om den läcker kylarvatten, för det gör den. Men det beror på ett en eller flera slangklämmor antagligen inte suttit helt åtdragna till bensinvärmaren. För det brukar vara en liten pöl på marken i garaget där slangarna går ner under bilen bak till värmaren. Jag bytte nämligen rören under bilen som det gått hål på och satte dit nya och har antagligen inte dragit åt slangklämmorna ordentligt.

För övrigt går den fint i motorn. Inga missljud eller liknande.

Så frågar ni mej om den dra kylarvatten, så är svaret ja.

Men vad tror ni? Kondens kanske? Vad bör jag göra?

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Senast redigerad av 2 Kleppan, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
Med mycket kortkörningar är det inte omöjligt att det är oil sludge (samma problem som t.ex. SAAB har haft).

Försök komma ut på långkörning någon gång då och då -- och byt olja ofta -- är bästa medicinen.

Fixa läckorna för kylarvatten -- det är inte bra att sprida ut glykol i onödan. Om det sen forsätter att försvinna vatten får du fortsätta felsökningen.
av Kleppan
Malmstroem skrev:Med mycket kortkörningar är det inte omöjligt att det är oil sludge (samma problem som t.ex. SAAB har haft).

Försök komma ut på långkörning någon gång då och då -- och byt olja ofta -- är bästa medicinen.

Fixa läckorna för kylarvatten -- det är inte bra att sprida ut glykol i onödan. Om det sen forsätter att försvinna vatten får du fortsätta felsökningen.
Tack för tipset. Blir oljebyte direkt imorgon. Läste om denna: http://autokatalogen.se/wls/nacka/view_ ... dNo=294664
Kanske skulle fylla på en sådan innan bytet. Kan det va nåt tro?

För övrigt har det bara varit rent vatten i systemet då jag fått fylla på titt som tätt. Ingen skada skedd ;)

La upp en bild nu oxå om det skulle ändra din uppfattning.
av stoffeoo
Hade en 850 som det blev så på stickan och kunde endast konstatera att det va kondens.
så gör som Malmstroem skriver ut och varmkör lite längre sträckor ibland.
av SubMarine
Tänk på att glykolen förutom att ge frostskydd även höjer kokpunkten och smörjer vattenpumpen. Så jag skulle nog blanda i glykol om jag var du :)
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]