Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Volv skrev:
e850 skrev:Hei,

Jeg skal bestille min første helt nye Volvo til uken. Det blir en XC70 Lurer på om noen av dere har spesielle anbefalinger og tips i forhold til utstyr - enten kommentarer til det som jeg har satt opp eller andre ting som kan være verdt å vurdere.

Har foreløpig satt opp følgende på "bestemt-listen":
- D3 m/automat
- Summum
- Metallic (farge ikke bestemt, blir sannsynligvis sea shell eller oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Volvo on call
- Bæreposeholder

Hjul/felger
Noen som har tips når det gjelder felger og hjul. Hadde tenkt å ta standard 17" Valder felgene på sommerhjulene. Noen som har erfaringer (pos/neg) med 18" sommerhjul? Eventuelt andre felger?
Når det gjelder vinterdekk hadde jeg tenkt piggdekk på 16" Cecino felger. Noen dekk som er spesielt å anbefale fremfor andre?
Hei!
Her er min liste på norsk bestilling...- ikke helt sikkert ennå:
-D3 AWD MANUELL
-Metallic (farge ikke bestemt)
-Summum utstyrspakke 2012 (HP sound + 5” skjerm)
-RTI
-Parkeringssensor foran og bak
-Mørke bakvinduer fra B-stolpe
-Sidelister under langs kantene under dører
-Volvo on call
-Hengerfeste – fast(ingen påkjøring bak...)
-Hekkspoiler
-16” Cecino felger vinter
-17” sommerfelger(mer stillegående)
Varför vill du inte ha Automat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev: Redan den demonterbara har förstärkningsbalk(ar) som gör bilen styvare bak och ger större risk för whiplashskador. Att själva kroken sticker ut gör mindre skillnad.

Det var i alla fall vad jag minns av Folksams första undersökning -- om det kommit fram nya rön är jag intresserad.
Självklart är det bäst utan, men har man behov av krok är ju en delbar att föredra. Folksams forskning för 10 år sedan indikerade på att delbar krok gav ungefätr 20% mindre risk för bestående nackskador, kontra en fast. Se till exempel den här gamla artikeln i Aftoinbladet:
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0010/13/whipskada1.html

Vid kollision med en bil med fast krok kan det faktiskt vara så illa att du tappar hela krokens längd i deformationszon kontra en bil med borttagen delbar krok, alltså 20-30cm vilket kan vara helt avgörande. Det beror ju naturligtvis var den träffar eller inte träffar, men i värsta fall kan det bli 0cm deformationszon vid en sådan krock vilket är helt förödande.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Det är väl ingen som tror att försäkringsbolagens pengar kommer från någon annan än försäkringstagarna?
Fast ett sådant stort perspektiv tror jag inte många har när det väljer kroktyp, jag har det absolut inte i allafall kan jag säga. Det finns nog enklare/viktigare saker man kan göra för att påverka eventuell ersättningsutbetalning isåfall.
apersson850 skrev: Risken med en monterad/fast dragkrok vid en påkörning bakifrån är närmast att den flyttar den första belastningen till strukturella delar av bilen, istället för att belasta något som är tänkt att ge efter. Den risken är främst av ekonomisk art.
Hur menar du då, att det skulle vara bra ur ett ekonomiskt perspektiv att flytta krockkraften till strukturella delar? Isåfall tror jag du är helt fel ute Anders.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Nej, jag försökte mena precis tvärt om.
Pheew ;-)

/Martin
av Volv
-D3 AWD MANUELL
-RTI
-Volvo on call
-Hekkspoiler
-17” sommerfelger(mer stillegående)[/quote]

UTGÅR: Driver support pakke, Laminerte sideruter - krock/under vatten... rent psykologiskt... :roll:

NOGON som har andra åsikter på utstyrslisten??

Hva med dette?
Skyddsplåta under motorn?
Mørke bakvinduer fra B-stolpe 5 vinduer... Er dette prisverd - utseendet?
Best farg for denne bilen: Svart metallic - nya bronze - øysters grå....?
Senast redigerad av 2 Volv, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
I och med att du ska ha RTI får du ändå 7" skärm, såvitt jag vet. Då kan du lika gärna välja High Performance Multimedia med 7" skärm. Så kan du titta på filmer när det är stopp i trafiken.
Användarvisningsbild
av MartinS
Volv skrev:-D3 AWD MANUELL
-RTI
-Volvo on call
-Hekkspoiler
-17” sommerfelger(mer stillegående)
UTGÅR: Driver support pakke, Laminerte sideruter - krock/under vatten... rent psykologiskt... :roll:

NOGON som har andra åsikter på utstyrslisten??
[/quote]

Ja, ta INTE bort laminerade rutor, det är fantastiskt. Det är väl bra att du inte får glassplitter på dig vid en eventuell krock?

/Martin
av e850
Hei igjen,

Da var bilen bestilt. Jeg bestemte meg for følgende:
D3 m/automat
- Summum
- Metallic (Oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Plusspakke med Volvo on call
- Bæreposeholder
- Rear seat entertainment
- DAB radio
- Bæreposeholder
- Hengerfeste (fast)
- 18" sommerhjul (Zephyros)
- 16" vinterhjul -pigg (Cecino)

Når det gjelder hengerfeste har jeg mulighet for å endre til avtagbart helt frem til levering (midten av mars). Mulig jeg gjør det :D

Takk for alle tips og innspill :D

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]