Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Hej!

Jag har en 855 -95:a. När jag lagt i ettans växel och släpper upp kopplingen så "gnäller" den till (antar att det är kopplingen som låter). Det gnäller mer om jag startar i uppförsbacke eller när bilen är kall.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Är kopplingen slut (bilen har gått 14500mil) eller är det inget att bry sig om?

/George
av el-anders
En kompis till mig har en 96:a som gnäller mer ofta än sällan. Min egen 95:a gnäller sällan, men när den gör det är det när den är kall.
I begbils test från Teknikens Värld nämndes det som ett skönhetsfel?
En ny koppling kan kanske fixa det (om Volvo har hittat anledningen till ljudet) men troligen är din koppling inte slut.
Nån annan som bytt och fått bort ljudet???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det verkar som en del kopplingar gnäller. Min kollegas 745 -90 gjorde det redan innan han köpte den, (av en kund, gott att ha servat den själv innan :D ) och han körde minst 10000 mil med den.
Jag skulle inte bry mig om det.
av CTS
det är uttrampiningslagret som låter . du belastar ju kopplingen längre vid start i backe . min låter så med . det börja redan efter 1500 mil sen volvo byte totalkoppling på garanti vid köp .
av Luddefar
Hej! Jag har en V70 -99 som har haft gnällig koppling ett tag nu. Och då menar jag verkligen gnällig... Folk vänder sig om och undrar vad som händer. Jag läste om gnälliga bromsar och att det kunde hjälpa att blåsa ur bromsdammet i bromsoken. Så jag testade att låta kopplingspedalen vara nertryckt och blåste med tryckluft så gott det gick in där anslutningen till slavcylindern sitter. Och nu är det tyst!!! Så gött. Vet inte hur länge det hjälper, men kommer det tillbaka är det ju enkelt att "åtgärda" igen.
av *pettson*
Det är ju så att det asbestfria materialet som användes var ett gnällmaterial. Idag är det andra material så idag är det tyst.
Det finns ingen lösning som garanterat fungerar förutom att få svänghjulet planat (för ny perfekt yta) och byte av lamell.
Den metod som brukar användas är lite kontroversiell, det är helt enkelt att plåga kopplingen för att få upp tempen på lamellmaterialet och få material att överföras i greppytan. Det fungerar ju precis som en vanlig skivbroms.
Det svåra är att plåga kopplingen tillräckligt för att tempen ska ha gått upp samtidigt som man inte ska överhetta den så den blir sabbad, görs det hela rätt så påverkar det inte kopplingens livslängd alls.
Egentligen är det bara att åka på 3:ans växel ge full gas och flippa med kopplingen ett antal ggr så ska det ha både slirat in sej och greppat så det ska vara tyst.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]