Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev: Kort sagt så kan bilens dator märka om uppvärmningen tar längre tid än den borde, och kan då sätta en felkod så att felet uppmärksammas och kan åtgärdas.
Försvinner en sådan felkod (motorlampan släcks) automatiskt efter t.ex. ett lyckat termostatbyte, eller måste man antingen nolla bort den med ett verktyg eller göra en norsk reset?
Vojje skrev:
SubMarine skrev: Kort sagt så kan bilens dator märka om uppvärmningen tar längre tid än den borde, och kan då sätta en felkod så att felet uppmärksammas och kan åtgärdas.
Försvinner en sådan felkod (motorlampan släcks) automatiskt efter t.ex. ett lyckat termostatbyte, eller måste man antingen nolla bort den med ett verktyg eller göra en norsk reset?
Det vet jag inte, men rimligtvis borde den släckas efter att datorn har märkt att uppvärmningen varit OK några motorstarter i rad. Så är det i alla fall om man har felkod på EGR-systemets flöde.

EDIT: Kikade lite snabbt i VIDA och där står det att bilens dator använder sig av utetemp och last för att se om motorn kommer upp i temp som den ska. Om felkod är satt så kan det alltså innebära att utetempmätaren är paj, eller att motorns temperatursensor är paj, eller att termostaten är paj. Så om det finns felkoder på temperatursensor (motor- eller ute-temp) så kan det vara en indikation på att det är där felet ligger. Hittade inget om att felkoden återställer sig själv men det är min gissning iaf.

EDIT2: Om det finns felkod på motorns tempgivare så kommer kylfläkten gå på en fördefinierad hastighet. Men det kanske redan skrivits tidigare i tråden?
Bytte termostat idag och nålen verkar stå rakt upp :D . Har bara kört tomgång än så länge.
Släckte motorlampan genom att ta bort negativ kabel på batteriet.
Passade även på att mäta spänningen, 12.4 Volt :( . Lite lågt, eller? Jag vill minnas att Volvo satte in det för 2 år sedan.
Det gamla batteriet fick jag med hem. Använder det till typ husvagn och laddar det ibland. Brukar visa över 13 Volt. Märkligt det också :???: .
Jag har idag kollat felkoder på alla system i bilen.. Ingen felkod fanns.. Har oxå kontrollerat att övre kylarslangen är kall nära kylet när tempen nästan är uppe i normaltemp = termostaten är okay

Jag kan nu inget mer göra än att konstatera att det inte finns något fel på min bil, den tar bara lite tid på sig att komma upp i temp :)
Hakar på den här tråden lite.
Bytte termostat tidigare i höstas efter att tempen aldrig gick upp i normal.
Nu går den upp till normal, men nu vid någon minusgrad ute tar det ca 12 km 80-väg och 5 minuters stadskörning (och först då kommer det riktigt varm luft in till kupén), och på tomgång ökar inte tempen alls.
Men om man läser några tidigare inlägg så kan vissa (lågfriktions?)motorer ta tid på sig, men rent subjektivt tycker jag att det är åt h-e för lång tid.
Har även känt på kylarslangarna strax innan tempmätaren är uppe på normal och då är de fortfarande kalla, så termostaten verkar vara stängd ok i alla fall.
Skulle vara intressant att få jämföra med någon annan som har en likadan motor, V70N T5 -07 (MY06?).
(Ska tillägga att jag har ägt bilen sedan juni -11 och den har rullat 13000 mil, hade en S70 -98 innan, men att jämföra med den är kanske inte riktigt relevant)
Perra83 skrev:
RaptorX skrev:Batteriet ska väl alla fall ligga på 14,3 om jag inte missminner mig i ok kondition naturligtvis.
Med motorn på tomgång ja gärna lite mer. Obelastat så kanske 12,7 12,8 cirkus.
12.72 Volt fulladdat och obelastat

Inkopplat i min bil obelastat, sånär på att bagageluckan är öppen + andra div. datamoduler : 12.4 Volt
kebabpizza skrev:Hakar på den här tråden lite.
Bytte termostat tidigare i höstas efter att tempen aldrig gick upp i normal.
Nu går den upp till normal, men nu vid någon minusgrad ute tar det ca 12 km 80-väg och 5 minuters stadskörning (och först då kommer det riktigt varm luft in till kupén), och på tomgång ökar inte tempen alls.
Men om man läser några tidigare inlägg så kan vissa (lågfriktions?)motorer ta tid på sig, men rent subjektivt tycker jag att det är åt h-e för lång tid.
Har även känt på kylarslangarna strax innan tempmätaren är uppe på normal och då är de fortfarande kalla, så termostaten verkar vara stängd ok i alla fall.
Skulle vara intressant att få jämföra med någon annan som har en likadan motor, V70N T5 -07 (MY06?).
(Ska tillägga att jag har ägt bilen sedan juni -11 och den har rullat 13000 mil, hade en S70 -98 innan, men att jämföra med den är kanske inte riktigt relevant)
Hej
Har ingen T5, men en 05a 2,4 140HK tar ca 15-16km för den att komma upp i normaltemp i 80-90km/tim vid 0 grader ute. Precis bytt termostat m hus för 2200kr... ingen skillnad. Det verkar som det skall vara så..Åt helvete för lång tid. Tur man har en 940 också, på den går det fort :D
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]