Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om någon föregående ägare plockat bort dieselfiltret på min v70. Jag gissar att det ska sitta mellan motorn och torpedväggen längst ner på passagerarsidan. Men där går slangarna bara rakt över. Inget filter eller hållare.
Till råga på allt så har bilfan börjat larma för "motorsystem, service snarast" när man trampar på gasen (tidigare var det bara vid full tank ibland, nu är det direkt jag trampar på gasen). Om man gasar mycket kan det hända att den dör också.

Om det nu är där filtret skulle ha suttit så måste jag såklart köpa en hållare med filter. Men vad ska jag leta efter för fel härnäst?
Kan diverse pumpar ha tagit skada av att det inte funnits nått filter? Är det någonstans det börjar vara tätt?

Det är ju jävligt kallt ute. Kan det vara en mindre ispropp nånstans (eftersom det kanske saknas vattenavskiljare?) Några förslag på var jag ska leta den isåfall, i tanken?
Ska ut och kolla direkt!
Om det är vid bakhjulet så har jag ju letat i fel ände :)
Isåfall kanske det inte blir så dyrt som jag trodde att det kanske skulle bli. Ett nytt filter kostar ju inte många kronor.

Edit: Filtret hittat efter ca 2 sekunders tittande vid höger bakhjul, vilken tur att det finns forum när man inte har nån mekhandbok.
Nu ska jag bara införskaffa ett nytt och hoppas att det bara var det.
Annars får man väl börja misstänka pumpen i tanken eller högtryckspumpen.
Hej Dennis!

Att den dör kanske kan bero på endra högtryckspump, ispropp som du säger, pröva häll i K-diesel eller dyl. i tanken så blandar det sig med vattnet och för ut det förbränningsvägen.

Lycka till :) Dan

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]