Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volv
e850 skrev:Hei,

Jeg skal bestille min første helt nye Volvo til uken. Det blir en XC70 Lurer på om noen av dere har spesielle anbefalinger og tips i forhold til utstyr - enten kommentarer til det som jeg har satt opp eller andre ting som kan være verdt å vurdere.

Har foreløpig satt opp følgende på "bestemt-listen":
- D3 m/automat
- Summum
- Metallic (farge ikke bestemt, blir sannsynligvis sea shell eller oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Volvo on call
- Bæreposeholder

Hjul/felger
Noen som har tips når det gjelder felger og hjul. Hadde tenkt å ta standard 17" Valder felgene på sommerhjulene. Noen som har erfaringer (pos/neg) med 18" sommerhjul? Eventuelt andre felger?
Når det gjelder vinterdekk hadde jeg tenkt piggdekk på 16" Cecino felger. Noen dekk som er spesielt å anbefale fremfor andre?
Hei!
Her er min liste på norsk bestilling...- ikke helt sikkert ennå:
-D3 AWD MANUELL
-Metallic (farge ikke bestemt)
-Summum utstyrspakke 2012 (HP sound + 5” skjerm)
-RTI
-Parkeringssensor foran og bak
-Mørke bakvinduer fra B-stolpe
-Sidelister under langs kantene under dører
-Volvo on call
-Hengerfeste – fast(ingen påkjøring bak...)
-Hekkspoiler
-16” Cecino felger vinter
-17” sommerfelger(mer stillegående)
av Mccartney
Volv skrev:
e850 skrev:Hei,

Jeg skal bestille min første helt nye Volvo til uken. Det blir en XC70 Lurer på om noen av dere har spesielle anbefalinger og tips i forhold til utstyr - enten kommentarer til det som jeg har satt opp eller andre ting som kan være verdt å vurdere.

Har foreløpig satt opp følgende på "bestemt-listen":
- D3 m/automat
- Summum
- Metallic (farge ikke bestemt, blir sannsynligvis sea shell eller oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Volvo on call
- Bæreposeholder

Hjul/felger
Noen som har tips når det gjelder felger og hjul. Hadde tenkt å ta standard 17" Valder felgene på sommerhjulene. Noen som har erfaringer (pos/neg) med 18" sommerhjul? Eventuelt andre felger?
Når det gjelder vinterdekk hadde jeg tenkt piggdekk på 16" Cecino felger. Noen dekk som er spesielt å anbefale fremfor andre?
Hei!
Her er min liste på norsk bestilling...- ikke helt sikkert ennå:
-D3 AWD MANUELL
-Metallic (farge ikke bestemt)
-Summum utstyrspakke 2012 (HP sound + 5” skjerm)
-RTI
-Parkeringssensor foran og bak
-Mørke bakvinduer fra B-stolpe
-Sidelister under langs kantene under dører
-Volvo on call
-Hengerfeste – fast(ingen påkjøring bak...)
-Hekkspoiler
-16” Cecino felger vinter
-17” sommerfelger(mer stillegående)
Hade jag varit dig hade jag valt 7" skärmen istället för 5"
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker inte elbaklucka är så fantastiskt så jag hade betalat extra för det. I trånga utrymmen så får man vara med och passa så den inte slår i etc. Inte bara fördelar faktiskt.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Antar att "hengerfeste" är det vi här kallar dragkrok. Det är framförallt vid påkörning bakifrån som det kan bli dyrt om man har fast dragkrok, jämfört med en demonterbar. Sitter kroken där tar smällen på fel ställe i bilen.
av RFL
apersson850 skrev:Antar att "hengerfeste" är det vi här kallar dragkrok. Det är framförallt vid påkörning bakifrån som det kan bli dyrt om man har fast dragkrok, jämfört med en demonterbar. Sitter kroken där tar smällen på fel ställe i bilen.
Men det är väl ändå ett problem för försäkringsbolaget? (Är det premiepåverkande att ha dragkrok?)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är absolut en fördel att ha demonterbar krok ur ett hälsoperspektiv vid en eventuellt kollision, så länge den är demonterad såklart. Fast ur ett kostandsperspektiv vid en eventuellt skada är det ju tämligen ointressant då motpartens försäkringsbolag är den trolige betalaren.

/Martin
av Malmstroem
MartinS skrev:Det är absolut en fördel att ha demonterbar krok ur ett hälsoperspektiv vid en eventuellt kollision, så länge den är demonterad såklart.
Så vitt jag vet är det ingen större skillnad mellan fast och demonterbar krok ur hälsoperspektiv.

Redan den demonterbara har förstärkningsbalk(ar) som gör bilen styvare bak och ger större risk för whiplashskador. Att själva kroken sticker ut gör mindre skillnad.

Det var i alla fall vad jag minns av Folksams första undersökning -- om det kommit fram nya rön är jag intresserad.
av Volv
Malmstroem skrev:
MartinS skrev:Det är absolut en fördel att ha demonterbar krok ur ett hälsoperspektiv vid en eventuellt kollision, så länge den är demonterad såklart.
Så vitt jag vet är det ingen större skillnad mellan fast och demonterbar krok ur hälsoperspektiv.

Redan den demonterbara har förstärkningsbalk(ar) som gör bilen styvare bak och ger större risk för whiplashskador. Att själva kroken sticker ut gör mindre skillnad.

Det var i alla fall vad jag minns av Folksams första undersökning -- om det kommit fram nya rön är jag intresserad.

Hei!
Dette kan altså bety at karrosseriskadan blir kanskje mindre med fast dragkrok endå fremfor demonterbar dragkrok? Iallefall på lette påkjørninger?

MartinS Idag, 08:14
Jag tycker inte om elbaklucka ... -
Det er jeg enig i :)

Mccartney Idag, 00:41
Hade jag varit dig hade jag valt 7" skärmen istället för 5"
Takk! Det blir 7".

Nogon som har andra synspunkter/åsikter...?

Trådstarter... Låner tråden litt jeg... :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl ingen som tror att försäkringsbolagens pengar kommer från någon annan än försäkringstagarna?

Risken med en monterad/fast dragkrok vid en påkörning bakifrån är närmast att den flyttar den första belastningen till strukturella delar av bilen, istället för att belasta något som är tänkt att ge efter. Den risken är främst av ekonomisk art.
av Mccartney
apersson850 skrev:Det är väl ingen som tror att försäkringsbolagens pengar kommer från någon annan än försäkringstagarna?

Risken med en monterad/fast dragkrok vid en påkörning bakifrån är närmast att den flyttar den första belastningen till strukturella delar av bilen, istället för att belasta något som är tänkt att ge efter. Den risken är främst av ekonomisk art.
Jag valde faktiskt fast drag på min xc70 MY12, nu kommer vi använda det till hästsläp m.m. Vi har hundbur i bilen också så jag hade haft det lite svårt att placera ett delbartdrag i bilen. :???: Där finns en fördel också med fast drag och det är om man fickparkera så minskar man risken för att någon ska köra på bilen baktill....då tar dem draget först :)

Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]