Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
En hund ska inte ha för mycket plats, kan orsaka mer skada än nytta på jycken ifall olyckan är framme. Är samma sak med bur, man ska inte köpa en för stor bur.

Annars har du rätt att med ett galler som avdelar bagageutrymmet kan ge mer slitage på inredningen pga att hunden kommer åt inredningen på ett helt annat sätt, men det beror förstås på hunden ifråga. Endel hundar är hur lugna som helst i bil medans endel är desto livligare. Golvet däremot är det ingen fara med, är slitstarka de där bagagerumsmattorna. :)
Användarvisningsbild
av std
Mccartney skrev:
std skrev:
Mccartney skrev:Ligger inte hunden på fel sida?
Hva tenker du på?
Att där är mer plats till höger om gallret än till vänster :)

Blir det inte märken i golvet och på inredningen i bilen på den sidan där hunden ligger när du bara har ett mitten galler?
Tjohei. Nei, hunden lager ikke merker i golvet eller innredningen. På gulvmatten kan en se at det har ligget en med klør, men det er ikke verre enn på parketten i stua... Men det blir mye hår som fester seg til teppet på sideveggen i bagasjerommet. Det får man enten plukke bort eller leve med.

Da vi kjøpte V70 hadde vi de første ukene ikke noen spesiell løsning for hunden. Den fikk gå fritt i bagasjerommet og vi benyttet lastnettet som er standard på V70II i Norge som sikring fremover. Det trivdes hunden ikke med. Han fant aldri roen og ble bare gående i ring i det store bagasjerommet. Da jeg satte inn skilleveggen fallt han til ro med en gang. Når jeg åpner bakluken hopper han inn, snur seg og setter eller legger seg ned. Det virker som han trives bedre ved å ha begrenset plass.
av pm922
Hej,

I min T6a har vi en lösning med Volvos hårda lastgaller framåt samt Jeppegrindar. Funkar bra för oss, lätt att plocka ur grindarna som är fjäderbelastade. 2 skruvar ner i golvet, de hålen lär inte synas om man plockar bort dem, och 2 uppåt i plasten ( det kan jag leva med). Volvos lastlåda på golvet. Trivs bra med denna lösning, och vovvarna verkar också trivas. Det är den bilen som används vid träning och tävling med hundarna. I den andra V70n har jag orginal lastgaller med orginal mellanvägg, lastlåda i botten, inga grindar i denna bil. Denna bil åker vi mest längre sträckor med och därör vill vi ha mellanvägg i den så att lasten inte ska ramla på hundarna.
av fredrikwt
Om du köper en bur, tänk på att inte köpa nåt bondsvetsat skit! Ta t.ex. burarna från Jeppe som är som de flesta... en riktigt bra bur för en transport bil eller dylikt. "krocktestad" de har ställt en bil på den och buren ger inte vika... jättebra... men att ha en sån i skuffen, barnen i baksätet och sen bli påkörd bakifrån är ingen hit. Buren viker sig inte och de i baksätet har nog räknat sina dagar - livsfarligt om man har nån i baksätet.

Ska man ha bur så ska man ha en med deformationszoner, körde själv med Mim variocage - dyr men riktigt bra och den enda som då var krocktestad på ett vettigt sett.

Annars som nån skrev, lastgaller, avdelare och en jeppegrind eller dylikt så har man iaf en bra yta.
av Nian
Intressant det alla skriver och visst är det mycket att tänka på även för våra fyrbenta vänner.
Har kikat igenom dom flesta alternativen och varit i kontakt med några återförsäljare och för egen del lutar det åt att det blir en halvbur från http://www.robusthundburar.se .
av Mccartney
Jag tycker egentligen att det borde bli lag på hundbur i bilen för dem som kör med hund/ar i bilen.

Jag och min sambo har en schäfer på dryga 70cm i mankhöjd och en lite mindre på 67cm. Båda trivs utmärkt i bilen dem vill nästan inte gå ut ur bilen. :) Ändå ligger dem rätt så trångt.

När det gäller bra hundbilar så finns det bara lovord för volvo 745 och 945 måste bara vara dem bästa hundbilar som funnits. :)

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]