NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Halloj!
Ikväll då jag skulle starta min bil utanför min kompis gästparkering så händer ingenting då jag vrider nyckeln till startläget.
Läge 1 och läge 2 fungerar som de ska vad jag kan se och höra.. inga felmeddelanden eller liknande på färddatorn.
Vrider jag då till startläge 3 slocknar ju belysning som vanligt och det... men det blir heltyst.. inte ett ljud från startmotor.
fortsätter jag att hålla läge 3 några sekunder så tänds strålkastarna igen.. som det också ska.

Vad fan! Bilen har ju gått att starta någon enstaka timme innan och har kört med bilen en hel del. Inga problem eller konstigheter då.

Så jag var tvungen att ringa bärgaren som jag har tillgång till via Volvo Assistans.
Så nu står bilen på volvo och väntas på att bli kontrollerad.

Bärgarkillen testade att knacka på startmotorn medans jag försökte starta och testade också att koppla in extra starthjälpsbatteri med nån CTR-maskin som det såg ut som haha :) även testat att rulla bilen med växel i och att starta.. helt dött :)

Någon som kan gissa sig till något fel?
av getsome
Prova att lirka med nyckeln till vänster och höger och se om startmotorn hoppar igång , just tändningslåset verkar vara ett väldigt vanlig fel på dessa bilar.Kolla även om aktiveringskabeln till själva startmotorn inte oxiderat i kontakten (har även sett detta på vissa V50:or)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Lösningen blev att lämna in bilen för byte av tändningslås! Bilen startade direkt efter och dessutom går det väldigt lätt att vrida om nyckeln nu också som en bonus :)
innan fick man ta i litegrann medans nu behöver man knappt ta i nåt :)
av aggrosurf
Jag hade samma problem på min v50 -05. Fick tag i ett nytt nyckelvred från en c30. vredet sitter med 2 skruvar och 2 kabelkontakter. på bilia fick jag info att bilen måste kodas om med det nya vredet med det är alltså fel.
Jag det är mycket trevligare med det nya verdet som känns "lättare" och mer gediget.
vredet Pris 700kr
40 min av semestern för byte "trångt".
Användarvisningsbild
av Orfeous
Aha... 700kr lät ju som en "billig" lösning istället för mina 3600kr som det kostade för tändningslås, arbete och programvara.
Men eftersom jag själv inte har några mekarkunskaper eller vill va o pilla med sånt där så var det lika bra att jag lämnade in skiten :D
av aggrosurf
Orfeous skrev:Aha... 700kr lät ju som en "billig" lösning istället för mina 3600kr som det kostade för tändningslås, arbete och programvara.
Men eftersom jag själv inte har några mekarkunskaper eller vill va o pilla med sånt där så var det lika bra att jag lämnade in skiten :D
Ja ibland är det skönt att slippa leta delar hitta monteringsanvisningar slå huvudet i motorhuven och vara stressad över att det inte ska fungera.
helt klart värt att lämna in den i bland. och bara luta sig tillbaka.
Det gjorde jag på kamrems bytet. klart värt 10.000kr för att slippa fixa den servicen själv.
av KenZoo
aggrosurf skrev:Jag hade samma problem på min v50 -05. Fick tag i ett nytt nyckelvred från en c30. vredet sitter med 2 skruvar och 2 kabelkontakter. på bilia fick jag info att bilen måste kodas om med det nya vredet med det är alltså fel.
Jag det är mycket trevligare med det nya verdet som känns "lättare" och mer gediget.
vredet Pris 700kr
40 min av semestern för byte "trångt".

vilken årsmodell plocka du vredet ifrån ??...
kanske bra att veta om min krånglar i framtiden =)

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]