Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagerq
Tjena, precis när jag tänkte sälja bilen för att jag behövde pengarna började bilen strula...

På morgonen så startar bilen utan problem. Men ifall jag t.ex. Ska åka till affären (Bilen avstängd kanske 10min) då startar den inte utan man får vänta kanske 20 minuter. MEN, när bilen alltså inte startar med nyckeln när den är varm då går det faktiskt att rulla igång den, vilket jag inte förstår?

Så några förslag på vad det kan vara och som jag kan byta?
Ifall det är något ni kommer på, berätta gärna vart det sitter också så jag vet vad jag ska byta smile

/Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
Min första tanke är "fältande startmotor". Alltså att bussningarna i startmotorn är slitna så "ankaret" tar i "fältlinningen" och "trögar" lite, så det "snurrar" lite saktare". Det brukar yttra sig så. Kolla om du kan höra om startmotorn "snurrar" saktare när den är varm. Den tar mer ström när den "trögar" så det blir mindre ström över till resten, därför är den lätt att rulla igång. Då finns det ju massor av ström till allt det andra. Men det finn en massa andra orsaker också

Mvh
Lennart
av lagerq
lennarte skrev:Min första tanke är "fältande startmotor". Alltså att bussningarna i startmotorn är slitna så "ankaret" tar i "fältlinningen" och "trögar" lite, så det "snurrar" lite saktare". Det brukar yttra sig så. Kolla om du kan höra om startmotorn "snurrar" saktare när den är varm. Den tar mer ström när den "trögar" så det blir mindre ström över till resten, därför är den lätt att rulla igång. Då finns det ju massor av ström till allt det andra. Men det finn en massa andra orsaker också

Mvh
Lennart
okej tack för svaret! Detta provar jag antagligen genom att byta startmotor och se ifall det blir någon skillnad? :) Jag har också hört att det kan vara bränslerelät, det vita som sitter till vänster innanför askkoppen, vad tror du om det?
Jag ska i alla fall få tag på en annan startmotor och prova!

/Mvh
Vad som talar för problem med bränslereläet är att det strular när du stannat och sen får startvägran med varm motor men det det som talar emot detta är att den startar på rull. Det förslag till felorsak som "lennarte" nämner är fullt möjlig. Möjligt är också att du kan ha ett mindre bra batteri eller att anslutningarna till batteriet är i behov av rengöring. Kontrollera och rengör även jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross. Kontrollera även anslutningarna på startmotorn och rengör dessa. Märker du någon skillnad mellan kall och varm motor när du kör startmotorn, går den tyngre när du har problemet med startvägran.

Mvh GK
av lagerq
gnestakalle skrev:Vad som talar för problem med bränslereläet är att det strular när du stannat och sen får startvägran med varm motor men det det som talar emot detta är att den startar på rull. Det förslag till felorsak som "lennarte" nämner är fullt möjlig. Möjligt är också att du kan ha ett mindre bra batteri eller att anslutningarna till batteriet är i behov av rengöring. Kontrollera och rengör även jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross. Kontrollera även anslutningarna på startmotorn och rengör dessa. Märker du någon skillnad mellan kall och varm motor när du kör startmotorn, går den tyngre när du har problemet med startvägran.

Mvh GK
Jo precis, just det att den går att rulla igång är ju det skumma! Men ska rengöra och kolla alla jordanslutningar får vi se. Det har inte varit någon märkbar skillnad på startmotorn varm som kall som jag HAR märkt i alla fall. Men ska lyssna nogrannare på det för att utesluta dålig startmotor. Återkommer med resultat efter rengöring!

Mvh Lagerq
av lagerq
kan informera om att när bilen stod på tomgång och jag satt i bilen, kliver ut och då har all olja runnit ur motorn utan att jag hört någon skillnad på motorn? Hade de blivit hål i blocket så borde man ju absolut märkt det? La mig under utan att hitta något fel. Ska hissa upp och identifiera felet i helgen. Fått tag på en 16v motor så jag ska slänga ihop en hel i alla fall.
"En olycka kommer sällan ensam" :cry: , hoppas det ordnar sig. Du har ju i alla fall en positiv attityd så jag är säker på att det blir bra. vol:-)

Mvh GK
av lagerq
gnestakalle skrev:"En olycka kommer sällan ensam" :cry: , hoppas det ordnar sig. Du har ju i alla fall en positiv attityd så jag är säker på att det blir bra. vol:-)

Mvh GK
Nae visst äre det så! Visst, positiv inställning måste man ha när man äger en gammal bil. Får räkna med lite skruvande ibland :)

Mvh Lagerq

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]