NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isol
Jag har problemet att direkt då jag tvättar bilen eller det är blaskväder som nu så bildas det direkt kondens / fukt i strålkastarna. Först imma längst ut vid blinkersen och längst in innanför helljuset. Efter några dagar är det stora vattendroppar på insidan av glaset.

Har hittills tre gånger på några månader tagit in strålkastarna och torkat ur fukten med hårtork men skiten kommer tillbaka direkt. Har även kollat att alla lock sitter som de ska och att hålen för avfuktning är öppna. har nu prövat att ta port gummistropparna på avluftningshålen för att få mer luft och har även borrat upp ett 3 mm hål i nederkant under blinkersen. Fukten är dock den samma.

Jag kör för övrigt alltid med halvljus och i kväll även 30 min helljus. Blir värre om man kör med bara dimljus pga. mindre värme. Tyvärr verkar 35 watt xenon inte orka hålla fukten borta...

Fler V50 med samma problem?
Någon som har bra lösning?
av umekille
Kom just tänka på det...diodlampor ger ingen värme
så fuktproblem i bakljusen kan uppenbara sig då de
gamla torkade ur fukten med sin värme.(allt är inte bra)
av boney
har inte V50 men jag har samma problem på min bil S40N -05.
vänster lykta är det i princip alltid imma/vattendroppar i.

har tänkt att ta isär själva glaset från lamphuset och köpa nytt klister eller vad det nu är och göra om det så jag vet att det är tätt där.
jag skulle tro att felet skulle kunna ligga där.
av ptrj
på min v50 -08 så har de runda locken upptill på lyktorna slagit sig. kl 12 & 6 sitter låsklackar. kl.3 & 9 smyger väta in.
gjorde en macgyver och fixerade locken med gaffa i våras. håller fortfarande tätt för högtryckstvätten.
Kvalitet på grejjorna. :(
Användarvisningsbild
av Orfeous
Samma lika för mig på min S40N -06
är nästan alltid fukt på strålkastarglaset ute vid blinkers!

På baklyktorna är det också fukt/kondens på sidorna..

varför har man inte tätat dessa från fabrik? är ju väldigt många som har det såhär
har jag sett i olika forum. Jag har bytt ut mina strålkastarglas 3 gånger på volvo :)
då jag fortfarande hade garantin kvar. En av dom sprutade det rejält med vatten då de
provtryckte haha.. sen lessnade jag att byta något mer och accepterade att de läckte in någonstans.
av Isol
Nu blir jag snart galen!
Har tätat strålkastarna med silikon så håller jag för de två avluftningshålen är den 100 % tät.
Trots detta har ena blivit full med vattendroppar på insidan av glaset och den andra är helt immig. Hur kan det vara möjligt? Alla andra V50 man ser på stan har inte detta problem och nu när den är helt tät förutom original avluftning förstår jag inte vad mer man kan göra? Självklart torkade jag ur dem med varmluft så de var helt torra innan montering.
av Suunto
För er info.
Jag hade samma problem på min tidigare Volvo S40N, MY08.
Jag blev galen, det fick Bilia/VCC ta på goodwill. Byta på först en sida samt 6 mån. senare byte på andra sidan.
Båda gångerna utanför garantin.
av Isol
Garanti ärende vid 13000 mil känns osannolikt.
Jag har vakuumtestat dem själv och de är 100% täta efter lite silikonande.

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]