Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Så vitt jag vet så räcker effekten i XC70 D5 att skicka upp den till 205 (med automat). T6 når 230. Jag skulle gissa att den ytterligare effekten i polestar ger mindre än 10 km/h i toppfart, dvs ca 210-215 i toppfart. Vid dessa hastigheter behövs ingen toppfartsspärr.

Så vitt jag vet så finns det därmed ingen möjlighet att välja till eller från toppfartsspärr på XC70 D5 (med eller utan Polestar). Jag fick i alla fall inte möjlighet att välja på min.
av Familyman
Jag hajade till när jag letade efter ett lämpligt köpobjekt och såg att ett utav extratilläggen
på den nu beställda bilen var just "borttagning utav toppfartsspärr".
Man vill ju ogärna riskera att spendera pengar på ett objekt där det troligen har satsats på
att överstiga 215km/h, utan vill självklart ha en mer moget körd och väl tillvaratagen bil.
Förklaringen från Volvo var att då bilen även var beställd med Caniculafälgar 17", resulterar detta per automatik i att toppfartsspärren tas bort.

Nu efter att ha läst igenom tråden, så kan detta alltså innebära att toppfartsspärren
faktiskt inte är avlägsnad trots att detta ingick i optionstilläggen?
Inte för att jag har för avsikt att överhuvudtaget någon gång framföra familjekombin i hastigheter över 200km/h,
men det kan ju vara bra att veta om utifall att man händelsevis skulle drabbas styggt utav tyngdkraften i en lång nedförsbacke.. 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
På vilket sätt skulle det vara skadligt att köra bilen över 200km/h??

Du kanske hellre vill ha en bil som gått i 30 km/h på en hålig grusväg med stenskott och utslitna fjädrar/dämpare och bussningar? :wink:

Nä, men skämt å sido, finns inget som talar för att det måste vara vårdslös körning som medför att man hamnar över 200km/h!
Det är trots allt rätt många som är i andra länder på resor där det faktiskt är tillåttet att åka i dom hastigheterna..
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, fast en bil som är godkänd med en viss dimension på bromsarna, och en viss totalvikt, kan man inte öka toppfarten på hur som helst. Då kan man komma utanför råmärkena.
av Enzo
Variosboy skrev:På vilket sätt skulle det vara skadligt att köra bilen över 200km/h??

Du kanske hellre vill ha en bil som gått i 30 km/h på en hålig grusväg med stenskott och utslitna fjädrar/dämpare och bussningar? :wink:

Nä, men skämt å sido, finns inget som talar för att det måste vara vårdslös körning som medför att man hamnar över 200km/h!
Det är trots allt rätt många som är i andra länder på resor där det faktiskt är tillåttet att åka i dom hastigheterna..

Vilka andra länder menar du då, där det är tillåtet att köra över 200 km/h. I Tyskland kan man ibland gasa på, även om de tillfällena blir allt färre, men i övrigt? Vilka fler länder? Delstaten Montana hade ett tag fri fart har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Menar inget särskilt land. Det var bara för att vända på resonemanget och förklara att all snabb körning inte nödvändigtvis behöver vara vårdslös som det tex kan vara på en bana.
av oldtimersmc
Min har 215+ utrustning men har inte haft möjligheten eller lusten/nyfikenheten att testa än. får se till våren...
Användarvisningsbild
av Camel
XC90_Executive skrev:En XC70 D5 trots Polestar kommer inte orka så mycket mer än 210km/h ändå. Kanske 215!
XC70 D5 MY12 auto AWD standard = 215 hk@4000rpm
XC70 D5 MY12 auto AWD Polestar = 230 hk@4000rpm

Utväxlingen är 50,8 km/h i båda fallen. Motorn levererar sin maxeffekt vid 203,2 km/h @ 4000 rpm i båda fallen.
Om nu toppfarten är angiven till 205 med standardeffekt och det är den verkliga toppfarten (inte spärr) så åtgår det 215 hk motoreffekt i den farten.
Polestar ger 230 hk fast fortfarande vid 4000 rpm. Därefter faller effekten för att nå ca 218 hk vid drygt 4200 rpm.
I farter på +200 km/h är vindmotståndet så högt i förhållande till rullmotståndet att vi kan approximera att effektbehovet ökar med kubiken på hastighetsökningen. Dvs. om vi ökar farten från 205 till 210 km/h krävs det 7,5% mer effekt dvs. 231 hk. Men varvtalet är 4134 rpm i 210 km/h och Polestar ger något mindre effekt än 230 hk vid det varvtalet. Så min gissning är att toppfarten ökar högst några km/h men fartökningen upp till toppfarten går något snabbare.

Variosboy skrev:/.../finns inget som talar för att det måste vara vårdslös körning som medför att man hamnar över 200km/h!
Jag tycker det är skillnad på att köra för fort än att köra fortare än lagligt. :wink: Vårdslöst kan man köra även om man håller svenska hastighetsgränserna, finns gott om exempel på det i trafiken. :roll: Om bara förhållandena tillåter är ju +200 km/h inget problem. :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Camel skrev:
Variosboy skrev:/.../finns inget som talar för att det måste vara vårdslös körning som medför att man hamnar över 200km/h!
Jag tycker det är skillnad på att köra för fort än att köra fortare än lagligt. :wink: Vårdslöst kan man köra även om man håller svenska hastighetsgränserna, finns gott om exempel på det i trafiken. :roll: Om bara förhållandena tillåter är ju +200 km/h inget problem. :D
Exakt, och det var dit jag ville komma med min jämförelse ovan om en bil som körts fort, men snällt, kontra en bil som körts sakta under riktigt risiga/förstörande vägförhållanden, så som en hålig grusväg är.. Skulle alla dagar i veckan hellre köpa en bil som körts fort snällt än en som gått på den där grusvägen.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]