Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Hur funkar de här navigeringssystemen man kan lägga in i mobiltelefonen? Är man tvungen att ha 3G, och vad kostar det att ha den igång? Har inte riktigt fattat när det kostar att använda det där..
av Dreamb
Det är ingen bra ide med gps i mobilen.. Köp en riktigt GPS mojäng istället :)

Själv har jag köpt en Mio C710 som jag är rätt så njöd... den kan jag rekomendera.

Köpte min i Elgigantens website för 4300:-
Användarvisningsbild
av eslund
Du kan få navigering med MPS (Mobile Positioning System) i mobilen.. Dock är det större säkerhet med GPS.. Jag köpte en Blåtands GPS på Kjell & Co för 900:- Funkar kanon med min Ipaq och TomTom Mobile..
Användarvisningsbild
av eslund
Glömde visst din fråga med.. :)
Du behöver inte ha 3G för MPS.. Den arbetar med hjälp av triangulering mot radiobasarna i nätet.. Dock så tar dom betalt för det (du lastar ju radionätet).. Sen kan det vara att vissa SW tillverkare vill att du ska ha 3G efter som dom kanske behöver bandbredden för deras positioneringsapplikation..
Användarvisningsbild
av eslund
För att utveckla ännu mer..
Bl.a. Tele2 hade innan MPS, Mobil positionerings tjänster för sina GSM kunder.. I dag används MPS i huvudsak till "Location Based Services" Dvs, när du ex. närmar dig McDonalds får du ett SMS med en rabattkupong på en burgare.. Vidare används det för att ex. positionera stulna bilar som har inbyggd GSM telefon..

För att använda MPS som konstant positionering för typ en Navigator, så suger den rätt mycket kräm ur radionätet, och många mobiloperatörer vill hellre att man använder en separat GPS modul. Exempel på dessa är Wayfinder, eller Telias Positioneringstjänst..

För att använda en GPS tjänst så betalar du oftast bara för mjukvaran.. Att använda en GPS modul är ju gratis.. Kolla ex. Wayfinder, Tom Tom etc. och se vad dom har att erbjuda för din mobil.. Att köpa mobil med inbygd GPS kan ju vara sin sak, men har du en mobil med Bluetooth och en Bluetooth GPS så kan du ju byta mobil utan att behöva bry dig om den har GPS eller inte..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag sitter med en gammal Nokia 6230i tillsammans med TeliaNavígator!

Funkar perfekt jämfört med min gamla Mio 268, även om denna hade dom senaste mjukvarorna...så tycker jag att telias är mer prisvärd med bl.a. bättre uppgraderade kartor etc.

Nackdelar:
1. Kan ta tid innan den hittar tillräckligt många sateliter.
2. Kör man fel, kan man få vänta en stund innan den nya vägen beräknas.
3. Den använder sig av GPRS-systemet i telefonen som kostar 20:-/Mb (ca. 25:-/100 mil karta enl. tillv.)
4. TeliaNavigator kräver ett Telia mobile abonnemang med GPRS + en telefon med "BlåTand"

Sedan kostar den bara 1.295:- inkl. 3 mån abonnemang av mjukvaran. Jämfört med alternativa navigatorer för 4.000:- och upp!
av S60AWD2.5T
Dreamb skrev:Det är ingen bra ide med gps i mobilen.. Köp en riktigt GPS mojäng istället :)

Själv har jag köpt en Mio C710 som jag är rätt så njöd... den kan jag rekomendera.

Köpte min i Elgigantens website för 4300:-
Tycker det är en förbannat bra ide med navigation i telefonen.
Har en Nokia 6600 och skaffade Tomtom till den.
Fördelen är ju att jag redan hadde telefonen = billigt.
Telefonen finns alltid i min ficka det gör inte en PocketPC.
Man kan ju söka på kartan och GÅ rätt utan GPSen.
Funkar utmärkt när man turistar i större byar :-)
Bluetothgpsen ligger alltid i bilen.
Tomtom belastar inte telenätet och kostar nada att använda till skillnad mot wayfinder.
Slutligen vad kan din riktiga GPSmojäng som inte min Nokia klarar
när det gäller navigation?
av Dreamb
Mycket handlar om smak hur man vill ha det.. själv föredra jag en GPS istället för en telefon med gps funktion pga dessa orsaker:

- för liten display i mobilen tycker jag.
- Ingen funktion för varning av fartkameror.. (kommer att spara in hela investering efter 2-3 ggr, en jättebra funktion som man kan ställa in hur man vill ha det)
- Ingen funktion för hastighetsvarning...
- Ingen POI (bra funktion med förinställda platser var man vill åka till sen är det bara en lr två knapptryckningar så kommer man till alla de platser man vill åka....
- enkelt med touchscreen i GPS:en istället med att gå in i olika menyer med telefonen (högre säkerhet vid körning slipper knappande)
- TMC
- MP3, Jpg mm inbyggt
- osv..

men som sagt mycket handlar om hur man vill ha det..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Dreamb: -Läs på innan du predikar! :wink:
av S60AWD2.5T
Dreamb skrev:Mycket handlar om smak hur man vill ha det.. själv föredra jag en GPS istället för en telefon med gps funktion pga dessa orsaker:

- för liten display i mobilen tycker jag.
- Ingen funktion för varning av fartkameror.. (kommer att spara in hela investering efter 2-3 ggr, en jättebra funktion som man kan ställa in hur man vill ha det)
- Ingen funktion för hastighetsvarning...
- Ingen POI (bra funktion med förinställda platser var man vill åka till sen är det bara en lr två knapptryckningar så kommer man till alla de platser man vill åka....
- enkelt med touchscreen i GPS:en istället med att gå in i olika menyer med telefonen (högre säkerhet vid körning slipper knappande)
- TMC
- MP3, Jpg mm inbyggt
- osv..

men som sagt mycket handlar om hur man vill ha det..
Men hallå!!!
Vet du vad du talar om?
Min Nokia har POi och fartkameror osv.
Du är nog lite för ivrig i ditt dömande.
Ledsen att göra dig besviken men gör läxan nästa gång :lol:

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]