Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av undrar
Önska råd ang. bilköp.

Här ska köpas bil.. Maken o jag är såklart inte helt överens :oops: ..

Jag provkörde en xc70 TD -06 igår o blev helt frälst.. Automat och har gått 25 000 mil ganska precis..
Nu till problemet Haldex (eller vad det heter) maken påstår att det är super mkt. problem med den och att det kostar massor av kosing när det pajar och det gör den.. stämmer det.

Flera reflektioner om bilen positiva och negativa vill jag gärna ha..

Vi behöver en bil att lita på för långkörning och även för att dra båt och hästtransport ... Har ett läskigt minne från en 855 glt som drog massor av soppa o var gräsligt trött .. jag fattar att xc70 inte är snål dock disel o turbon och awd/fyrhjulsdriften känns som om den skulle göra bilen roligare o lättare att dra med...

Synpunkter mottages taksamt ..
Tack på förhand ..

//
av masen
Hej
Har själv en D5-06, trevlig bil med tillräckligt drag i.
Men, en bil som gått 25 000 mil skulle jag tänka mig för innan jag köpte.
Vem har haft den, hur är den servad, är växellådan sköljd/bytt olja i (står ej i något serv. prott.men det BÖR man göra), hur är den körd?
Troligen är bilen billig men jag rekomenderar att leta efter en motsv. bil som gått ca. 10 000 mil och som du vet är bra servad, om du vill ha en framtid där inte varenda krona går till slitdetaljer.
Min erfarenhet av xc-70 D5: Bra motor,fyrhjulsdrivningen u/a, bra växellåda (om du sköter den). Dåliga hjullager, framvagnsdetaljer.
Bra vinterbil i norrland där vi inte har salt och annat skit!
av llesrof
Haldexkopplingen ställer sällan till problem. Tidigare modeller med viskokoppling kunde få den kopplingen bränd om man körde med olika omkrets på hjulen fram och bak. Överföringen mellan växellåda och vinkelväxel är en akilleshäl eftersom splinesn i hylsan mellan dessa lådor, kan slitas ut. Har man otur har vinkelväxelns axel skadats och då måste även den bytas. Ett vanligt problem på din årsmodell är trycksensorn i haldexkopplingen. Om inte den fungerar så driver bilen på bakhjulen en stund när man startat och sedan tappar man trycket och bilen driver bara på framhjulen. Kopplar man ur DSTC och gasar som en idiot kopplar bakhjulen in med en smäll. Lösningen är att byta trycksensorn och det är en affär på några tusenlappar bara. För två år sedan råkade jag ut för detta och Volvo tog halva kostnaden på goodwill. Om bilen lider av detta så finns det en felkod som heter DEM0007.

I något enstaka fall har styrboxen till haldexkopplingen gått sönder, men det är inget man skall behöva räkna med. Det är väldigt ovanligt. Ett annat fenomen är att vid kraftigt regn eller snömodd så kan det skvätta upp på avgassystemets undersida så att det kyls ned. Då drar undersidan ihop sig och pressar ljuddämparens ovsnkant mot kardanaxeln och dåmlåter det fruktansvärt illa. Det blir ett metslliskt skrikande som hörs lång väg. Jag vet detta av egen erfarenhet. Volvo har en lösning på detta och den består i att man monterar ett extra stöd för avgassystemet.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ska du dra mycket, undvik automat. Automater rent generellt håller inte bra om man drar tungt, särskilt inte volvos automater som är extra dåliga. Nu vet jag inte hur kvalitén är på en 05, men på bilar ett par år äldre så är lådorna kassa. De är tydligen konstruerade för att hålla runt 16.000 mil. Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte, men lådorna rasar lite här och där så något ligger det säkert i det.

Dåliga hjullager har redan påpekats. Hjullagerna bak suger verkligen. Farsan fick byta på sin xc70 två gånger under den korta tid han ägde den.
Användarvisningsbild
av Åba
bensinskalle skrev:Ska du dra mycket, undvik automat. Automater rent generellt håller inte bra om man drar tungt, särskilt inte volvos automater som är extra dåliga. Nu vet jag inte hur kvalitén är på en 05, men på bilar ett par år äldre så är lådorna kassa. De är tydligen konstruerade för att hålla runt 16.000 mil. Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte
Inte mycket sanning alls, skulle jag vilja påstå...
Sköter man grejjerna (kollar olja, servar mm) ordentligt så håller dom.

Till trådskaparen, "undrar":
Tänk på att årsskatten på en D5 med automat är typ 6700:- , så man måste därför köra en hel del per år för att tjäna på det.
Jämfört med en bensinvariant, alltså
av TomasL
Nä jag skulle inte heller vilja påstå att en aut. är en sämre dragbil än något annat.
Som ovan säger, sköter man grejerna så håller dom.
Dock i TS fall så har ju den bilen gått ganska lång och man vet ju inte riktigt hur den är skött.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det kan vara hylsan i Haldexen som går sönder och kostar en sådär 13000 spänn eller liknande. Automaterna håller bra. Växlar inte lika fint som mercedes fina lådor men är bra. Har själv automat och drar husvagn på 1800kg lite då och då. Drar man tungt bör bilen stå på tomgång ett par minuter. Är bilen fin och har bra servicehistorik så slå till. Provkör dock några liknande så ni har en referens till den ni ska köpa.
av kamilenski
Jaha? Ska man skrota bilar som gått över 25000?
av martin1g
Tjaa, jag har en S80 från -00 som gått 36000 mil utan problem vad jag vet har den växellådan aldrig bytts ut.
bensinskalle skrev:Ska du dra mycket, undvik automat. Automater rent generellt håller inte bra om man drar tungt, särskilt inte volvos automater som är extra dåliga. Nu vet jag inte hur kvalitén är på en 05, men på bilar ett par år äldre så är lådorna kassa. De är tydligen konstruerade för att hålla runt 16.000 mil. Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte, men lådorna rasar lite här och där så något ligger det säkert i det.

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]