Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raymond
Har vært borti att passagerer bak prøver å sette belte i "feil" beltelås, altså att en av ytterpassagerene prøver å sette belte i låsen til mittpassageren. Det går ikke (tror jeg, tror ikke den låser), og når de skjønner at de har tatt feil, setter de den i rett "hål". Da vil bilen tro at det er en mittpassager som har satt på beltet for så å ta det av igjen, og den varsler.
av corzair
Lånar tråden lite.
Jag har ett väldigt (o)lustigt problem med min bil, om jag skjutsar någon i passagerarsätet fram och släpper av denna personen och kör vidare så varnar bilen för att passageraren inte har bälte, ibland tystnar den efter några hundra meter, ibland hjälper det att starta om bilen, men har även haft dom gångerna då jag fått köra med plinget i ett par km tills det plötsligt bara tystnar.
Snälla någon som har ett förslag iaf? tänkte försöka härda ut tills första servicen.
av Desmodue
corzair skrev:Lånar tråden lite.
Jag har ett väldigt (o)lustigt problem med min bil, om jag skjutsar någon i passagerarsätet fram och släpper av denna personen och kör vidare så varnar bilen för att passageraren inte har bälte, ibland tystnar den efter några hundra meter, ibland hjälper det att starta om bilen, men har även haft dom gångerna då jag fått köra med plinget i ett par km tills det plötsligt bara tystnar.
Snälla någon som har ett förslag iaf? tänkte försöka härda ut tills första servicen.
Jag har samma skit på min som du har, fast jag har härdat ut och nu har den gått 15 000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Till skillnad från bak, så finns det en givare i främre passagerarstolen. Där vet alltså bilen om det sitter någon eller ej. Jag har varit med om i någon tidigare Volvoversion att en fjäder hoppade av vid den givaren. Sen räckte det att katten satt i sätet för att den skulle tro att det var folk där. Kanske det är något fel på din givare, så att den inte går tillbaka när passageraren går ut?

Men som skrivits ovan, baktill finns inga givare. Om bakdörren öppnats antar bilen att någon kanske sitter där, och redovisar då vilka bälten som ev. används. Tar man loss ett som låsts från början ger den hals, inte annars.

Min bältesvarnare plingar inte när jag kopplar släp, backar så sakta som man gör när det ska svängas och hålla koll på allting osv. Däremot om jag kör lite längre och fortare framåt kommer den igång.
av Desmodue
apersson850 skrev:Till skillnad från bak, så finns det en givare i främre passagerarstolen. Där vet alltså bilen om det sitter någon eller ej. Jag har varit med om i någon tidigare Volvoversion att en fjäder hoppade av vid den givaren. Sen räckte det att katten satt i sätet för att den skulle tro att det var folk där. Kanske det är något fel på din givare, så att den inte går tillbaka när passageraren går ut?

Men som skrivits ovan, baktill finns inga givare. Om bakdörren öppnats antar bilen att någon kanske sitter där, och redovisar då vilka bälten som ev. används. Tar man loss ett som låsts från början ger den hals, inte annars.

Min bältesvarnare plingar inte när jag kopplar släp, backar så sakta som man gör när det ska svängas och hålla koll på allting osv. Däremot om jag kör lite längre och fortare framåt kommer den igång.
Någon som vet hur man kommer åt givaren fram för att få fjädern på plats?
Användarvisningsbild
av apersson850
Antagligen får man vända upp och ner på stolen. Konstruktionen är nog annorlunda nu - det fall jag relaterade till var länge sedan. Men någon form av givare finns det. Det kan man lätt se, när det fungerar, för tar man på bältet på förarplats slutar det lysa och blinka, men om sedan föraren trycker med handen på passagerarstolens sittdyna drar det igång igen.
av corzair
Min är överdrivet känslig också, om jag lägger en liter mjölk (i ett paket alltså) i Sätet börjar han yla igång! Vad är poängen att ha ett sådant känsligt system??
Användarvisningsbild
av Variosboy
Rätt enkelt varför det är så känsligt faktiskt, betänk att en kort, men ändå tillräckligt lång person sitter i sätet, ett barn alltså. Då är det fördelade trycket från den späda kroppen inte långt mycket högre per kvadratcentimeter än lite mer än ett mjölkpaket ger. Och systemet måste ju vara tillräckligt känsligt så att det inte i något läge låter bli att pipa när det sitter någon där i. Så ur säkerhetsrespektivet är det rätt konstruerat enligt min mening.
av corzair
Jag skulle i så fall kalla det felkonstruerat, verkar ju vettigare att ha någon form av givare som säger att när totala trycket på dynan uppgår till en viss vikt så ska det pipa. just för att undvika sådana falsklarm som jag tidigare beskrev, om man ändå skulle vara så liten och nätt att man inte lyckas komma upp i angiven vikt för att larma så ska man nog inte sitta i framsätet heller.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och du är villig att betala för det? En bil består av mängder av kompromisser mellan bästa konstruktion och bästa pris, tyvärr står dessa två i direkt motsats till varandra allt som oftast. Och för att inte en V70II ska kosta tre miljoner kronor så består den av massa kompromisser..

Sen är det ju så att Volvo står för säkerhet, och enligt deras mening ska man väl inte åka runt med "lösa" kilon i bilen..

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]