Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha
Köp ett extrabälte, ta av "hanen" lägg i bilen och använd med förstånd.

Mekonomen
Säkerhet
Artikelnr: 40-1434601
Benämning: Säkerhetsbälte
Anm.: 2-punktsbälte
Info: 2-punktsbälte. Justerbart på en sida. Längd: 25cm + 105cm.E-godkänt, ska monteras i bilens originalinfästningar.
Pris: 205.00 kr

Bild
//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där är ju inte alls vad man är ute efter. Den där tystar ju varningen så man kan glömma sig och åka utan bälte.

Jag vill ju självklart att varningen ska funka så jag inte glömmer bältet, men för det behöver det ju inte strafftutas av satan djävlar om man tex rullar fram bilen för att koppla släpet på gårdsplanen, det räcker med en normal signal som upplyser om att jag inte har bältet på.
Användarvisningsbild
av AndersP
väcker liv i en tråd...
Bältesvarnaren låter och väsnas.
Och det går bara att häva på 3 sätt:
-Ingen sitter i baksätet överhuvudtaget
-Sätta i bälte i mitten bak
-trycka på read-knappen

Det är alltså mitten bak som spökar
Det funkar om ingen alls sitter bak men om nån sitter bak på "siodorna" måste mitten sitta i fast inge sitter där
Irriterande
Hur fixar man detta så det blir som
det ska vara ?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om det du menar är att du får "pling" när det sitter folk bältade på ytterplatserna bak, men ingen person i mitten så finns det bara en lösning, åk till verkstaden, för då är det ju något fel!

Om jag missuppfattade ditt inlägg helt så får du förbise detta svar..
av Lövet
AndersP: Det är något helt fel på din bil för det finns ingen bältesvarnare på det sättet i baksätet. Allt den gör är att skriva i displayen hur många personer som är bältade. Plinget gäller bara framsätena.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, det funkar som såhär:

Någon öppnar en bakdörr varpå bilen antar att någon klivit in och satt sig, men den har ingen susning om vart. När denna någon sen sätter på sig ett bälte, skrivers det ut vilken posstion i displayen som blivit bältad.
Om någon sen under färd tar av sig bältet börjar plinget, i detta fallet går det att döda plinget med READ-knappen..

Men du kanske bara menade att det inte ska plinga från början om någon satt sig bak utan bälte, och det har du i så fall helt rätt i!
av Lövet
Jag tolkar hans problem som din sista mening. Läser det som att det "plingar och väsnas" direkt.
Användarvisningsbild
av AndersP
tack för ert engagemang
Jag blir helt förvirrad hur mitt problem egentligen yttrar sig.
Men jag ska försöka beskriva det bättre:
Både förara och passagerare sitter fram
En sätter sig bakom föraren
En sätter sig bakom pasageraren fram
Ingen sitter i mitten
Alla har bältet på sig, sammanlagt 4 st.
Då plingar och väsnas bältesvarnaren
Lösning:
Koppla in bältet mitten bak.
Bältesvarnaren tystnar.
När jag sen åker ensam är det inga problem.
MEN
Jag har fortfarande mittenplatsens bälte inkopplad
Ska testa på väg hem från jobbet vad som händer när det inte är inkopplat mitten bak och bara en förare i bilen

Garantin har gått ut så det känns inte som om det är ngt som jag vill lämna in och betala för att få fixat
Workarounden med inkopplat bälte mitten bak är good-enough
MEN
om nån har en bättre lösning som jag kan fixa själv vore det :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Låter som en programvarubugg!
Det kommer dom med stor sannolikhet att fixa åt dig på goodwill i samband med service om du nämner det vid bokningen av servicen!
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad säger den i klartext då? Om den plingar bör den säga något i DIM.

/Martin

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]