Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej har en 740 årsmodell 88, har bytt motor , och den va tydligen en äldre motor än den som satt innan , båda är b230f, den som kan hjälpa mig så jag får igång bilen får bra betalt!, får ingen gnista eller nått. / MVH Tobias
Om du har en bil som har LH Jetronics 2.4 insprut och EZ116K tändsystem och motorn du bytt till är bestyckad för LH Jetronics 2.2 och Chrysler tändsystem så måste givare tas från den gamla motorn för att det skall funka. Den motorn du satt i nu har med säkerhet en Hallgivare i fördelarhuset men det borde räcka med att den inte är inkopplad, Den givare som sitter på din gamla motor i bakkant i ett uttag i kopplingskåpan måste flyttas över till den nya motorn. Systemets tempsensor som sitter under 3:ans insug måste flyttas från din förra motor till den nya eftersom dom inte är funktionellt lika. Troligen har du ingen kallstartsinsprutare på din nya motor och det enklaste är nog att byta till ditt gamla insug vilket har en praktisk fördel då du då kommer åt tempsensorn på ett bekvämt sätt. Om din nya motor inte är nyrenoverad så föreslår jag även rengöring av vevhusventilation samtidigt
Tar du insuget från din gamla motor så får du dessutom med BränsleTrycksRegulatorn (BTR) från din gamla motor, dom skiljer lite.

Tror jag fått med det viktigaste.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]