Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TotanTotan skrev:En fråga i ämnet, vid vilken temp öppnar termostaten och finns det olika grader att välja på. Vet att förr på gamla bilar hade man sommar och vinter termostat som man bytte. Kommer mycket väl ihåg svinkalla vintrar där en bit kartong i grillen gjorde underverk mot köldskador i häcken. På en gammal SAAB 96:a jag hade vred man luftburken närmare torpedväggen så att den hamnade bakom en plåt så att det skulle komma in lite varmare luft snabbare. Det var tekniskt på den tiden. :)
En termostat är bara en bimetall som reagerar på temperaturer. Vet inte om det går att köpa längre. Men man kan få vilka temperaturer man vill genom att experimentera med metallerna. OM det bara finns en modell eller flera i dag låter jag vara osagt.
En fungerande termostat skall nog reglera till en viss optimal temperatur för den motor den är avsedd för, tror inte det är så mycket +/- där.

Förr var ju ett tips att köpa ny termostat till vintern, och sedan blev den lagom sliten till sommaren.
Själv hade jag på min första bil, en skrotfärdig PV, en kylargardin, som en upponervänd rullgardin typ, hightech.
termostaten börjar öppna vid 90 fullt öppen vid 105
och ja du får en felkod om temostaten är deffekt och den kan även tända motorlampan
en temostat kostar under 2hundringen på volvo och byt även tempgivaren som sitter i termostathuset när du ändå är där och rotar! oxå ganska vanligt att den strular efte X antal år och mil kostar 2-3 hundringar
tempmätaren skall stå exakt rakt upp inte det mista under för så har du en termostat/temgivare som bråkar
Upplevde samma fenomen på min v70 förra vintern. Gick på volvo för att köpa en termostat men dom sa att den inte gick att köpa löst utan man byter hela termostathuset som med rabatt (volvoanstäld) gick lös på ca 1000:-. Problemet var att det inte blev nån skillnad var på jag gick in en dag och konsulterade en mekare på verksan som sa att många bytt termostathuset i onödan och att anledningen var att det sitter en "lågfriktionsmotor" i bilen som behöver längre tid för att nå upp i temp än tex, 855án jag jämfört med.
Har nu under mellandagarna bytt termostat, köpte komplett från volvo med tempgivare och hus och hela kittet :)
Nu går tempmätaren och ställer sig rakt upp där den ska vara.. Men det tar fortfarande en jävla tid att få upp bilen i temp... Om jag nu jämför med min gamla s60 t5 så tar denna bil ungefär dubbelt så lång tid på sig att gå upp i temp..
Igår startade jag bilen när jag gick ut och städa på gården, då stod bilen på tomgång i mer än 30 minuter och tempen vara bara halvvägs upp... 1 minusgrad.. det känns som om nått är fel eller???
hollan skrev: och ja du får en felkod om temostaten är deffekt och den kan även tända motorlampan
Om motorlampan lyser för att motortemp. aldrig riktigt når idealet p.g.a. dålig termostat, försvinner då motorlampan efter termostatbyte, eller måste man nolla bort felkoden?
jockep83 skrev:Har nu under mellandagarna bytt termostat, köpte komplett från volvo med tempgivare och hus och hela kittet :)
Nu går tempmätaren och ställer sig rakt upp där den ska vara.. Men det tar fortfarande en jävla tid att få upp bilen i temp... Om jag nu jämför med min gamla s60 t5 så tar denna bil ungefär dubbelt så lång tid på sig att gå upp i temp..
Igår startade jag bilen när jag gick ut och städa på gården, då stod bilen på tomgång i mer än 30 minuter och tempen vara bara halvvägs upp... 1 minusgrad.. det känns som om nått är fel eller???
jag har en v70n-07 som inte når ända upp på mätarn bytte termostat sen jag pratat med volvo men mätaren går inte upp något mera ändå.min tar också tid att komma upp i temp.
Vojje skrev: Förr satte man för luftblåset i grillen med "plattor" om man önskade att motorn skulle bli varm snabbare.
Förr så drevs kylarfläkten av en drivrem från vevaxeln och gick hela tiden. Då när det var riktigt kallt kyldes motorn ner av luftcirkulationen i motorrummet även om termostaten inte gick. Och det var så gott om utrymme i motorrummet för luften att cirkulera fritt och kyla ner.

Säkert billigare och effektivare än att byta termostat helt i onödan.
Man börjar med att kolla om om termostaten fungerar innan man byter den.
jockep83 skrev:Hej. Har efter 1 månads ägande av denna V70 2,5T -05 märkt att det tar tid att få upp motortempen. Tidigare körde vi en S60T5 och den klättrade tempen upp till normal efter några kilometerskörning, har 6kilometer till jobbet och gissar på att s60 hade normaltemp på motorn efter ca 4,5-5 km. Vår "nya" V70 har inte kommit upp i normaltemp när jag kommit fram till jobbet, den ligger nog ca 2 sträck före rakt upp på mätaren då... Ute tempen har varit den samma senaste 1,5månaderna så det ska inte ha betydelse.
Testa att stanna någon kilometer innan du kommer till jobbet. Upp med motorhuven och känn efter om kylaren är ljummen/varm. Om temperaturen på motorn ligger runt 70°C ska termostaten vara stängd, och då ska det inte cirkulera varmvatten ut till kylaren = den ska vara kall. Är den ljummen/varm cirkulerar det vatten från motorn och kyler den fast den inte ska, då är det något skumt med termostaten.
Provocative skrev:En bil som slår felkoder bara för att den inte går upp i värme??????????? Låter som en korkad funktion då termostaten är en mekanisk detalj. Eftersom bilen inte har ett logiskt tänkande så skulle den slå felkoder varje gång man startar den eftersom den då inte är uppe i värme. Ja... Vill ni ha den funktionen så ska ni rusa till Volvo o kräva det. En felkod ska slås när någon komponent är trasig. I detta fall så känner inte bilen av ett fel aftersom det antagligen är fel temp på termostaten och att bilen bara gör det den ska. Testa o byta termostat. Den är varken dyr eller svår att byta. Kan däremot INTE rekomendera pirat på den. Bättre du frågar reservdelskillen så du får rätt öppningstemp. Den personalen har inte Biltema.
Det man kan göra (och bilens dator antagligen gör) är att mäta tiden från och med att motorn startas och sedan kontinuerligt logga motortemperaturen. Detta tillsammans med yttertemperaturen gör att man kan jämföra med "normalvärden" (som matades in i bilens dator vid programmering) för hur lång tid uppvärmningen bör ta vid en viss utetemperatur. Beroende på hur avancerad och korrekt denna funktion ska vara så kan man säkert ta hänsyn till varvtal och belastning också. Kort sagt så kan bilens dator märka om uppvärmningen tar längre tid än den borde, och kan då sätta en felkod så att felet uppmärksammas och kan åtgärdas.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]