Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nollställ motorn och se till att övriga hjul också stämmer med märkningarna. Tryck ihop remspännaren och ta av den gamla remmen. Rör inga av hjulen. Byt samtidigt remspännaren. Sätt på den nya remmen och slacket skall vara vid spännaren. Kolla att märkningarna kom rätt. Sätt an spännaren igen.

Eftersom proceduren är lika för alla rödblocksmotorer, så kan du kolla här på forumet på vilken modell du vill. Det finns med bilder och bra text.
av denkan
okej. tackar :) detta är min första volvo. köpte den igår och då hoppa generatorremmen av och ja tyckte den var så sliten så den behövde bytas å dån kan man ju passa på å byta kammremmen me :P
av Rådlös
Så här är det: Kamremmen skall bytas var 8 000 mil. Det finns ett alternativ på X antal år också, men det kommer jag inte ihåg just nu. När och om man köper en bil med kamrem, så skall man kolla upp att det är gjort enligt serviceboken. (Är den inlämnad på auktoriserad verkstad så har dom med största säkerhet följt seviceschemat). Skulle det vara okänt när remmen byttes senast, så gör man sig själv en tjänst genom att byta så snart det är praktiskt möjligt. Samtidigt noterar man mätarställningen så att man vet i fortsättningen när det gjordes. Denna uppgift låter man följa med bilen även om man skulle sälja eller överlåta den på någon annan. Det är brukligt och välplanerat att byta spännrullen samtidigt med remmen. Den slits också.
av tuxedo
Du har ett problem som inte nämnts här, och det är att få bort vevaxelremhjulet.

Centrumskruven för detta remhjul sitter väldigt hårt, och man behöver oftast ett mothåll på remskivan för att få loss skruven.
Volvo har ett specialverktyg för detta Nr. 5284 som greppar i hålen i remhjulet och låses fast via ett handtag i bulten för remspännarhjulet.
Åtdragningsmomentet för skruven är: 60 Nm plus 60 graders vinkeldragning. Så är den dragen enl. föreskrivet mmoment så sitter den ordentligt.
Kanske du har möjlighet att låna verktyget på Volvo eller hyra ett.

Det finns div. olika metoder att få loss skrruven utan verktyget, (ex. en kraftig mutterknackare och sedan gänglåsningsvätska vid återmonteringen istället för momentdragning), men det är inget jag rekommenderar.
För den ska ju momentdras vid återmonteringen och det kan bli svårt utan mothåll.

//tuxedo

PS. Själv var jag till Volvoverkst. och tog mått på mothållet och tillverkaade ett själv, men det är inte gjort på en kafferast. DS.
av I.H.P
Detta är inget problem så länge man har manuell låda & fungerande handbroms.
// Björn
av tuxedo
Hej I.H.P

Jag har visserligen aldrig provat detta, men har svårt att tänka mej att det blir tillräckligt stumt för att få loss skruven om den är dragen med föreskrivet moment.
Men har du gjort det så kan det ju kanske vara värt att prova.

//tuxedo
av denkan
tuxedo skrev:Du har ett problem som inte nämnts här, och det är att få bort vevaxelremhjulet.

Centrumskruven för detta remhjul sitter väldigt hårt, och man behöver oftast ett mothåll på remskivan för att få loss skruven.
Volvo har ett specialverktyg för detta Nr. 5284 som greppar i hålen i remhjulet och låses fast via ett handtag i bulten för remspännarhjulet.
Åtdragningsmomentet för skruven är: 60 Nm plus 60 graders vinkeldragning. Så är den dragen enl. föreskrivet mmoment så sitter den ordentligt.
Kanske du har möjlighet att låna verktyget på Volvo eller hyra ett.

Det finns div. olika metoder att få loss skrruven utan verktyget, (ex. en kraftig mutterknackare och sedan gänglåsningsvätska vid återmonteringen istället för momentdragning), men det är inget jag rekommenderar.
För den ska ju momentdras vid återmonteringen och det kan bli svårt utan mothåll.

//tuxedo

PS. Själv var jag till Volvoverkst. och tog mått på mothållet och tillverkaade ett själv, men det är inte gjort på en kafferast. DS.
har du nån ritning eller bild på verktyget?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]