- lör 16 sep 2006, 12:06
#60506
ser att många inte vet vad dom pratar om..
lackering av en huv hamnar mellan 2500 upp till 4000 sek beroende på vart i landet du bor, sthlm runt 4000 kkr mindre städer runt 2500 med demontering montering o allt annat.
svart met= med ganska enkelt att lyckas med nyans skillnaderna men allt damm som kommer med har en tendens att synas dubbelt så mycket som med en vit bil.
silver o ljusa pearl färger e bland det värsta att få att stämma brukar ofta sluta med merytor o toningar..
röda gula bilar e också en svår match då den gula färgen e så pass transparant att det räcker med att lägga 10 my mer än vad bilen i övrigt har så får man en gulare nyans.. 1 my=1/100 dels mm
röda bilar e svåra då dom i övrig ofta kritar väldigt mycket o sliter ner lacken,, kulören lackeraren blandar till kan ofta ha stämt för 5 årsen när bilen var ny o blank men efter att sol,surt regen o andra miljö faktorer gjort sitt så stämmer den ínte fem år senare o en nylackad yta ser mycket rödare ut preics som bilen gjorde när den lämnade fabriken,
lackeraren kan inte blanda in sol regn vind o andra miljöfaktorer i färgen när han blandar den han kan blanda efter en färgkod som alla bilar har,
sedan kan det finnas upp till 10 varianter av färgprover på samma färgkod o då får man använda den som stämmer bäst..
ren svart solid färg har inga brytfärger o stämmer då alltid till hundra % o det blir aldrig färgskiftningar med resterande ytor om dom e vårdade o polerade... Detta eftersom svart är svart bryts ej den e bara svart.
m.v.h mojja
gillar inte staten.
Har ägt i s40n 2.0d 07a återköpt av volvo, V50 D5 summum
Väntar på xc60 r-design awd automat tekninkpakt rti,herrgårdspkt,barnsäkerhetspkt,delbart drag,metalic + en hel del annan lull lul