Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smokie
Tjena, köpte mig precis en v40 och är grymt nöjd, så nöjd att ja tillomed köpte en ny stereo,bas samt slutsteg! :)
Satt och pillade på kablarna till stereon och fattade noll. Idioten innan hade kapat alla kablar så jag får skarva.
Har aldrig pillat med just en bilstereo, så ifall någon vill hjälpa mig med kabelfärger etc är ni grymt välkomna! =D
Och nu till mitt problem : Skulle köra ner till affären och märker att centrallåset inte funkar, tittar även på fjärrmottagaren och den blinkar inte.
Får meddelande att någon lampa är sönder lite då och då, samt att service lampan lyser(Nyss inne på service). Trodde att batteriet var dålig så jag tog en sväng för ja hade ändå pillat med tändningen i samband med den nya stereon som ja inte fick igång.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Säkringar eller något större? Kan ja råkat förstöra något genom att pilla på alla kablar till stereon?
Mycket tacksam för svar!

..// Orolig volvo ägare
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns en guide hur man kopplar stereon och hur kabelfärgerna ska vara här på forumen, men sök under Bilstereo, DVD & Navigator forum så kommer du att hitta den själv är jag för trött för att leta just nu, men jag vet att det finns en.
Användarvisningsbild
av vetten
Här har du kopplings schema på ISO:

Iso finns på alla nya cd spelare och betyder ätt när du byter cd så behöver du inte dra nya kablar utan bara dra ur dessa kontakter ur din gamla cd och sticka i din nya så funkar den.

En iso-kontakt är uppdelad i 2 delar, Svart och brun, Läs nedan hur du ska koppla dem och vad deras syfte är

Kablarna som är på den ”Svarta” är till strömförsörjningen till din cd
Kablarna som är på den ”Bruna” är till högtalarna.

På den svarta finns det 4 eller 5 kablar ”standard”
-----------------------------------------------------------------
GUL - Kopplas till batteriet ”säkras om man vill det”

1. ”Koppla till batteriet” Då funkar Cd-spelaren alltid ”även när du inte har på nyckeln i radioläge/tändningsläge på din bil”

2. ”Koppla till Tändningslås” Sökupp en kabel vid tändningslåset eller i säkringsdosan med multimeter eller testlampa som får ström då du har nyckeln i tändningsläge och radioläge men inte i avstängt läge. Då finns ingen risk att du glömmer cd spelaren på över natten så strömmen tar slut i batteriet.

BLÅ – Kopplas till slutstegets remote
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VIT - kopplas till el-antennens remote ”denna kabel finns inte på alla isokontakter”

------------------------------------------------------------------------------------
Nu till Den ”BRUNA” kontakten

Dessa kablar dras till högtalarna i bilen nedan ser du vilken kabel på kontakten som ska till vilken högtalare. =)

GRÖN/GRÖN – Vänster Bak +
GRÖN/SVART – Vänster Bak -

VIT/VIT – Vänster Fram +
VIT/SVART - Vänster Fram -

GRÅ/GRÅ – Höger Fram +
GRÅ/SVART Höger Fram -

LILA/LILA – Höger Bak +
LILA/SVART Höger Bak –
av smokie
vetten skrev:Här har du kopplings schema på ISO:

Iso finns på alla nya cd spelare och betyder ätt när du byter cd så behöver du inte dra nya kablar utan bara dra ur dessa kontakter ur din gamla cd och sticka i din nya så funkar den......
Skulle behöva veta vilka färger bilen har, då de inte är samma som på min ISO kabel.
Har fått högersidan att fungera, men när ja tryckte in stereon i facket slutade fönsterhissarna att fungera.
Löste lite av mitt tidigare el problem med att byta säkringar, hoppas de är samma med fönsterhissarna.(Ska säkringar till centrallåset sitta så jävla hårt? Liten gul plast"sak" som håller fast dom?)
Senast redigerad av 1 smokie, redigerad totalt 0 gånger.
av smokie
Nu har jag fått ljudet till att funka.. Men fönsterhissarna funkar inte.. Hittade en kabel till stereon som gjorde så att el hissarna funkade, men då funkade dom även när bilen var avstäng.. Någon vänlig själ som har någon fundering ? :)

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]