Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Jaha ok då ska det inte vara så svårt då! Ja är det hyffsat väder drar jag upp den med domkraften och tar bort högerbakdäck då!

Ja bilder är alltid bra!
av linnet
Ja helt klart enklast att ta bort däcket, då kommer man åt bra. Sen om du är osäker på var armen sitter, be någon dra i handbromsen medans du kikar på vänster sida (dvs där handbromsen tar) och då borde du se hur armen rör sig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Klicka på bilden för förstoring.
Bild

Här är en bild där man ser en skymt av armen precis där wiren ansluter. Blev en ful pil i paint.
Du ser ju hur jag placerat domkraften också.
Nu har ju jag en 01a och detta är vänster sida men lite hjälp är det kanske ändå.
av Denzar
Sådär, var att det kärva järnet på handbromsens arm, höger bak!
Knacka fram och tillbaka, gjorde rent, smorde.

Väsentlig skillnad, stog och slira med framdäcken när handbromsen var i nu ;) Var säkert att jag träffa en isfläck, hehe.

Tyvärr såg grejerna ut att vara i ganska dåligt skick... Fanns inget skydd på ena sidan till nippeln, den satt i det fria och var ganska rostig.. Att inte folk kan lära sig att sätta tillbaka saker :(

Märkte att den stora muttern till navet är det väll? Centrumbulten där, har skydd på bägge backhjulen, men inte på dom där fram.
Vad heter dom där skydden som sitter över muttrarna, och är det viktigt så det inte rostar ihop totalt?
av Denzar
Sådär, efter att jag smort upp handbromsarmen så tog ju som sagt bromsen bra igen :) Sen gick den igenom besiktningen också :D

Mycket bra att forum finns och att folk byter ut sina kunskaper!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]