Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Föreslår att du använder en betande primer närmast på den plåtrena ytan eftersom du vill göra ett bra jobb. Detta innan du har på grundfärgen för att få ett bra fäste. En primer som även används på lackverkstäder.
http://www.sikkens.se/sikkenscr/SE/Prod ... rosol.aspx
Den är tyvärr lite dyr ca 250 kr och kan vara svår att finna ute i handeln.
Finns bl.a. hos EKG Bildelar Stockholm tel.nr. 08-640 40 87
Den ska läggas på mycket tunt och lättast med en pensel när det är små skador.
Jag gör så som Tomasl. bl.a. använde en bättre färg än den som Volvo säljer och du ska ha på klarlack som en sista försegling bl.a. så att pigmenten inte oxiders på lackskadan.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
Det brukar räcka bra med att repa upp plåtytan med slipduk för att skapa bra fäste för grundfärg.
Det är kanske bara jag som tycker klarlacken kladdar :oops: .
av kamilenski
Vojje skrev:Det brukar räcka bra med att repa upp plåtytan med slipduk för att skapa bra fäste för grundfärg.
Det är kanske bara jag som tycker klarlacken kladdar :oops: .
Lägger man den för tidigt, kladdar den. Man bör vänta tills färgen torkat och "HÄRDAT". Med hårtork går det fort.
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:
Vojje skrev: Det är kanske bara jag som tycker klarlacken kladdar :oops: .
Lägger man den för tidigt, kladdar den. Man bör vänta tills färgen torkat och "HÄRDAT". Med hårtork går det fort.
Bra tips det där med hårtork :) . Finns säkert på Biltema om madamen inte vill låna ut sin(a) :idea: .
av Aelgen
Tack för alla tips.

Har nu tagit en närmare titt på skadan, tyckte den såg lite "konstig" ut jämfört med den rostskada jag hade på 855:an där rosten var mycket "mörkare".
Är det verkligen rosten som kommit redan? Tänker på att V70N är en mycket rostbeständig bil och endast 12 år gammal, och att min 855 som gått mycket längre började bubbla först när den var 16.
Slänger upp en bild om någon kan bedöma om det verkligen är rost eller ej.

Bild

Om det nu är rost i fråga, går det köra med en månad eller två tills bilen lagas, eller måste det göras på stört?
av TomasL
Tyvärr är det rost. Visst har V70n bättre rostskydd än 850 men det kan ju blivit någon liten skada typ stenskott som skadar lack + galv och då kommer rosten som ett brev på posten.
av kamilenski
Rost!

Du kan smeta på lite fett tills du fixar det. Annars går det för fort.
Användarvisningsbild
av Vojje
Om det hade varit min bil hade jag nog åtminstone lagt på en grundfärg a.s.a.p. i ett försök att stoppa spridningen.

Om du inte är sugen på att blästra eller slipa just nu, prova en kemisk rostbortagare alt. rostätare. Finns på Biltema :lol: .
av kamilenski
Klart att rostätare blir bäst. Vet inte vad medlet heter men binder rost. Således blir inte plåten tunnare.
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Klart att rostätare blir bäst. Vet inte vad medlet heter men binder rost. Således blir inte plåten tunnare.
Bra tänkt :D . Plåten nu för tiden är minsann tunn nog som den är :( .

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]