Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanus
Bilen(XC70 2008 ) började gå ojämnt å ryckigt , efter ett tag fick jag upp DSTC behöver service , hjälpte inte att koppla ur antispinn , tror ni att det är nån sensor /givare , har den i garaget på tork nu få se om det "gått till sig "
av stefanus
bara värre idag , nån som vet om det går koppla ur helt å hållet på nått vis ?
av Gelejocke
Hej ! Hade samma symtom på min bil (xc 70 2011). Det var en abs-sensor/givare som lossnat vid ett bakhjul. Den lurade bilen att bromsa och konstra sig.
av stefanus
hittade inga lösa grejor , ska prova ta loss å rengöra i morron ,man blir lite osäker om det är motorn som går ojämt eller vad det är , men det kommer ju upp ibland att DSTC behöver service så det borde ha med det å göra , den begränsar väl även effekten ..
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går ju åtminstone att begränsa DSTC:s verkan. Bland annat försvinner då antispinn, även om det inte går att helt stänga av antisladd. Har du provat det?
Användarvisningsbild
av Bosse78
apersson850 skrev:Det går ju åtminstone att begränsa DSTC:s verkan. Bland annat försvinner då antispinn, även om det inte går att helt stänga av antisladd. Har du provat det?
Är verkligen antispinn helt av om man stänger DSTC ???
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt instruktionsböcker och sånt är det så här, åtminstone i min bil (årsmodell 2012), när man ställer den i det som nu kallas DSTC SPORT (tidigare hette det DSTC av):
Antisladd: Senare ingrepp. Tillåter mer sladdande så länge det verkar som om föraren försöker göra något konstruktivt (gasar, bromsar, styr)
Antispinn: Reducering av motoreffekten vid slirning är helt avstängt.
Spinnreglering: Den elektroniska diffbromsen, alltså bilens försök att flytta moment till andra sidans hjul med hjälp av färdbromsen, fungerar som vanligt.
av dst02
En fråga till övre inlägget, Jag kopplade ur min antispinn på vägen hem från jobbet idag, och efter lite gasande på halare underlag gav tillåme DRIVe´n med sig och spann loss, i displayen står de att de är urkopplat och varningslampan lyser vid sidan om men blinkar när hjulen spinner, ska de va så? Trodde att om de var urkopplat så skulle inte lampan blinka heller som om den grep in när DSTC är inkopplat. HM!
my2011 med programvaruuppdatering i dec 11
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det ska den nog göra ändå, för TC fungerar ju fortfarande (Traction Control), även om S (Stability) är avstängt.

Jag kan kanske testa nu, för det snöar ute, och jag ser just att lokala A-traktorgänget roar sig med att göra donuts på gatan här utanför. Så det är nog halt.

Jo, även med DSTC i reducerat läge tänds den gula lampan när det slirar.

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.