Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
hej har nyligt köpt en bil med zenonhalvljus

vet att volvo har konvertering av helljus !!.till xenon
har ngn provat detta ??

utfall- som två bigknick sade ngn
volvo ca 2800 kr -60W
prismässigt ung samma som 2 "billigare "vanliga exljus med stag mm

komentarer/erf ??
-bor i den mörka delen av Sverige-
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: rubrikstavning
av Lövet
Volvo lär knappast ha någon officiell sats för en sådan konvertering eftersom det är olagligt (faktiskt) även på helljuset. Däremot kanske någon lokal ÅF har tagit fram något eget.
av thewhitecar
Hej
Varför är detta förbjudet ??

Helljuset används bara när det ej bländar andra,och vad säger bilprovningen om detta-
dimljusen går att "slå på " när man vill-ev bländning!!?

åf Luleå rekomenderade detta

kommer förmodlingen låta åf mont dessa
av Lövet
Det är förbjudet på grund av att det inte är tillåtet alls att i någon form modifiera en e-märkt strålkastare. Men det kollas inte av besiktningen och stör inte andra så du kommer inte "åka dit" på det. Det jag menar är att det knappast lär finnas ett officiellt kit för detta eftersom det inte är tillåtet.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har 55w xenonkit i helljuset på S80 in, troligen är det Volvoåf i Luleå som gjort konverteringen. Ger mycket bra ljus, upp till 300 meter. Dock stör det ut radion..

/Kalle
av pergrein
Här i Gällivare så har dom annons på konvertering till priset av 2800kr. Jag kommer ej ihåg om det är 50w eller 55w men från xenonkungen tar dom det. Jag köpte ett kit men jag monterade själv och sparade då ca:1300kr.
Kalle: Det står att det är canbus, kan det vara det som gör att inte radion störs ut på min V60???

Jag är då nöjd med konverteringen än så länge. Det enda minus är ju att det tar ca:6-8 sek innan full ljusstyrka när dom varit av ett tag men det stör mig inte så mycket...

Mvh
Per
av thewhitecar
Hej
Lät volvo konvertera till xenon på hellyset
mycket nöjd med resultatet-60W
tar några sek till full effekt-inga störningar på radion eller andra konstigheter
dom har drive på detta i Luleå -sa åtf .
-2900 kr

jag tycker detta är ett vettigt alternativ-alltid balansgång mellan kompl extraljus/pris samt stöldbegärlighet!!
Användarvisningsbild
av snepo
Tja fel forum men satte 55w xenon i helljuset på min s80-99 och det är så jä...a grym skillnad så det är inte sant.Gav 700kr på nätet.Pissenkelt att koppla in om man inte har tummen mitt i hand.
av perhall
Oväntat att Volvo-åf har kampanjer på detta. De annonserar det väl inte? Tror inte VPS skulle gilla det, kan uppstå en del följdfel som VPS riskerar att få betala.../PH
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?