- fre 06 jan 2012, 18:35
Hej! Istället för att spamma sönder min tråd i Volvo 200-forumet så har jag beslutat mig att skapa ännu en tråd som handlar om mitt livs försa bil.
Jag har öven haft en del projekt utanför skolan och har för den delen också några pågående, men jag har aldrig haft ett projekt som inte innefattar sextioåriga Mauser 98-mekanismer i kalibern 8x57 Infanterie Spitzer eller gamla Honda MT5-motorer. I alla fall inte förrens nu... 8)
Hur som helst så fick jag i våras min första bil, en blå Volvo 245 GLT från 1985. Den är i dagsläget i någorlunda bruksskick men det finns som vanligt en del jobb kvar på henne innan jag kan känna mig riktigt nöjd likt den lilla pedant jag verkligen är. Det jag dock var tänkt att utföra på pärlan är följande:
Det fetmarkerade är gjort och frågetecknet i parenteserna är eventuella uppgifter. De blåmarkerade uppgifterna/arbetena har jag delar hemma till alternativt håller på att få ur tummen ur arslet till.
Jag har även renoverat generatorn mha en bilmekselektriker, luftat bromsarna, bytt bränslepumpsrelä och monterat ett nytt framhjulslager höger fram osv. osv. så jag har redan nu spenderat en del pengar på henne, men eftersom att det är en riktig och pålitlig bil så tycker jag att hon helt klart är värd allt detta och kanske mer där till... ;)
Over and out, Nordjämten.
Jag har öven haft en del projekt utanför skolan och har för den delen också några pågående, men jag har aldrig haft ett projekt som inte innefattar sextioåriga Mauser 98-mekanismer i kalibern 8x57 Infanterie Spitzer eller gamla Honda MT5-motorer. I alla fall inte förrens nu... 8)
Hur som helst så fick jag i våras min första bil, en blå Volvo 245 GLT från 1985. Den är i dagsläget i någorlunda bruksskick men det finns som vanligt en del jobb kvar på henne innan jag kan känna mig riktigt nöjd likt den lilla pedant jag verkligen är. Det jag dock var tänkt att utföra på pärlan är följande:
- Reparering/svetsning/lackning av ganska svårt rostangripen baklucka
- Byte av bakluckans kablage vid/i gångjärnen
- Byta gasfjädrarna till bakluckan
- Reparera centrallåset till vänster passagerardörr och bakluckan
- Byta det utvändiga låset på främre höger sidodörr (där nån försökt ta sig in i bilen under farfars ägande, men fatalt misslyckas med sitt uppsåt)
- Iordningsställa det nedsuttna förarsätet/byte till ny förarstol
- Fixa regnvattenläckage
- Byta ut originalradion och högtalare
- Fixa ev jordfel i kabeln som går till bakrutevärmaren(?)
- Byta ut de dörrströmbrytare som ej fungerar
- Byta lampglas höger bak (jag var nämligen lite oförsiktig med sopen i kallt väder...)
- Fixa höger dimljus bak
- Byta den vänstra lyktkåpan som blinkersen sitter i(?)
- Införskaffa och sätt upp nytt innertak(?)
- Byta bensinfilter
- Åtgärda för låg ljusbild hos de externa extraljusen
- Montera ett till extraljus som fjärrljus och behåll de nuvarande till dess nuvarande uppgift, dvs. för att lysa upp väg(g)renarna... ;)
- Dörrlåsmekanism höger passagerardörr bak.
- Bytt ut höger reflektor.
- Monterat två nya spindelleder i framvagnen
- Åtgärdat kabelbrott till batteriet
Det fetmarkerade är gjort och frågetecknet i parenteserna är eventuella uppgifter. De blåmarkerade uppgifterna/arbetena har jag delar hemma till alternativt håller på att få ur tummen ur arslet till.
Jag har även renoverat generatorn mha en bilmekselektriker, luftat bromsarna, bytt bränslepumpsrelä och monterat ett nytt framhjulslager höger fram osv. osv. så jag har redan nu spenderat en del pengar på henne, men eftersom att det är en riktig och pålitlig bil så tycker jag att hon helt klart är värd allt detta och kanske mer där till... ;)
Over and out, Nordjämten.
Senast redigerad av 12 Nordjämten, redigerad totalt 0 gång.